ČLÁNKY - 2018/2019
[ 470 – 26.12.2019 ] Živě v Lyceu ,část 2
Bobovo blízký přítel a životopisec Vivien Goldman napsal 29.listopadu 1975 recenzi živého alba , článek vyšel v hudebním časopise Sounds .
V této neklidné době je jen málo věcí , s kterými si můžete být jistí .
Jednou z těchto věcí je , na kterou bych chtěl připravit veřejnost , je podepsaná kopie desky Burnin , je to , že Walerovo nové živé album , je pravděpodobně nejvíce očekávané živé album roku . Koncert byl opravdu báječným a skutečně pětihvězdičkovým zážitkem . Nejsem jasnovidec , ale abych vám řekl pravdu , abych se svým odhadem si byl na 100% jistý.
LIVE !!! zvyšuje řadu mých nejoblíbenějších alb na tři ( zbylé jsou : Beach Boys Live a Velvets Live at Max´s ) , protože obecne ve srování se studiovými obvykle ochabuje. Pro různé fanoušky hudby nejen reggae je hlavní fakt , že The Wailers mají lepší zvuk při koncertu než ve studiu. Bonusem Chris Blackwell spolu s Stevem Smithem dotáhli v albu výbornou zvukovou úroveň , například ze skladby „burnin and Lootin“ jsem absolutně unešenej.
Trojka (Judy Mowatt a Rita Marley) najednou získavají vlastní postavy , jejich hlasy se krásně točí kolem Bobovo hlasu , jejich šaty nádherně ladí s okolím . Bratři Barrettovi jsou sehraní , je to radost poslouchat , jsou přesně tím , čím je celé album , jsou úžasní.
Pokud to znělo nekriticky , tak se omlouvám . Je to proto , že existuje jen velmi málo alb kteří takhle výborně znějí . Takže jen opakuju Bobova slova z úvodní skladby „Trenchtown Rock“ - „Hit me with Music“ (v překl. - zasáhni mě muzikou).
© Vivien Goldman, 1975
[ 469 – 12.12.2019 ] Živě v Lyceu 1975 ,část 1
Dnes bych se rád věnoval opět jako po několikrát tady tomuto albu . Našel jsem nějaké čtení, kde jsou recenze na jedno nebo druhé vystoupení ,přímo z řad novinářů , kteří na show byli ,aby mohli pro určitý tisk napsat recenze. Bude to opět na více částí a zaměřím se na dobový tisk .
Bob Marley se stává superhvězdou v Anglii , když v létě 1975 zahraje v Lyceu Ballroom dvě show. Ta druhá 18.července je nahrána Blackwellem , spolu s technikem Island Records Dave Harperem . Nahrávka je vydána na konci roku jako legendární LIVE!!! album . Album je prvně vysíláno v rádiu King Biscuita v roce 1976 .
Karl Dallas – článek publikovaný 26.července 1975 „Bob Marley : Wailin“
Neměli by jste si myslet , že zahrál tvdrou muziku , v téměř hodinovém vystoupení bez žádného přídavku ,přestože to vypadalo že ho dav z publika chce vytáhnout na přídavek.Nebo se chcete zeptat jestli při poslední tiskový konferenci mluvil o revoluci ? Co dělá se svými penězi ? Jak se cítil , když dva zakládající členové kapely ho opustili ? Nebo jaká je jeho nejoblíbenější reggae skladba ?
Na všechny tyto otázky odpovídá , popírá to jeho pověst , ikdyž se to zdá být obtížné , potvrzuje to vlastní zprávou . Vibrace tohoto turné se rozhodně liší od toho posledního.
Pokud máte pocit že je nepolapitelný,nesouvislý,tajemný , nějak uhlazený , pak Marley není superstar . Ale pokud máte pocit že má Marley své osobní charisma , ví to co dělá , neodklání se od tématu , je přesvědčený a má oslnivý talent spojený s komunikací , pak je možná největší superstar od dob , kdy Británii navštívil na svém koncertním turné Bob Dylan.
Na tomto koncertu jsem si právě na Dylana několikrát vzpomněl . Poprvé při skladbě „No Woman No Cry“ když Dylan řekl „memám rád slaďáčky“ , a já jsem jsem si přál aby tady byl a viděl tu energii které procházela davem.
A pak když z podia vylez černoch s afrem , přelezl neúčinou zábranu ,lehl si na podium na břicho a chytil Boba pevně za kotníky , než byl po chvíli vyveden ochrankou , jsem si znovu vzpomněl na Dylana , který kdyby tady dnes prošel mezi lidma v publiku , tak by byl samou láskou a zbožňováním roztrhanej na kusy . Pak jsem pochopil proč nedal žádný přídavek , byl to takový můj pocit , cítil jsem napětí , ikdyž show už dávno skončila.
Další den po tiskové konferenci jsem se ho zeptal m jestli ho ten dav nevyděsil ? „Ne“ řekl „Tolik mě to neznepokojuje , jediná věc která mě trošku zarazila byl ten chlap , jak mě držel pevně , říkal jsem si snad mě nestáhne s podia a nějak nezraní , jsou tady silný chlapi jako hory“
Vzrušení mělo grády daleko před 9 hodinou večer kdy měl začít koncert , najednou slyším z pódia výkřik „Jste připraveni ? Jste připraveni ?“ Lidi z davu kteří vypili dost plechovek piva , vlastně se přišli odreagovat , muzika je zase tolik nepřitahovala. The Wailers začali hrát úvodní skladbu , Lidi byly najednou jakoby omámeni když přišel na podium Bob .
Světla zhasla , jediný kdo byl osvícený byl Bob a všechny oči se soustředili na něj . Plachta s Marcusem Garveym – otcem back to Africa hnutí v pozadí .
Manažer The Wailers Tony Garett , přišel aby řekl úvodní slovo že přichází kapela z Trenchtownu a najednou úvodní slova „Trenchtown Rock – jsem zasažen hudbou“ doslova zasáhla všechny kolem dokola. Aston Barrett na basu na hlavě buřinku , jeho bratr Carlton na bicí ve starém vybledlém denimu , Děvčata z I-Threes v nádherných dlouhých barevných šatech . Pohupují se trochu trapně , jako by si právě vymýšleli své kroky , ale všímám si že je to mířeno přímo do rytmů , tudíž uplatňují své profesionální přednosti a spontální zábavu .
Marley je všude , někdy nehybně pokrčí ramena , někdy se otočí zády k publiku a ustopí jakoby z jeviště , tím označuje konec skladby.
Kapela jse rovnou do „Burnin and Lootin“ a „Rebel Music“ kde se Marley cítí dokonale sebevědomě , aby se trochu uvolnil . Přeruší svůj kytarový rytmus a jde se napít z kelímku vody . Hudba je přísnější , než tomu bývalo , ikdyž stále poměrně volná . Náhle zazní „Stir It Up“ první z Marleyho velkých hitů , Tyrone Downie zde zahraje své klávesové sólo.
„Potřebuju pozitivní Vibrace“ křičí Marley na konci této skladby , ikdyž si podle mě nemohl stěžovat na odpověď .
Začne „No Woman No Cry“ s paží přez obličej a odepíná si a odkládá svou kytaru , aby mohl dát prostor pažím. A když se dostane ke slovům „všechno bude v pohodě“ davy omámeni muzikou šílí.
Na konci písně Marley křičí „Jah Rastafari“ Další skladbou je „Natty Dread“ kde zpívá o zesměšňování Dreadů na ulicích , místo lásky nenávist .
Rozjede se další skladba a dokud Bob nezačne zpívat „I Shot The Sheriff“ a pokud jste si mysleli , že dav byl do té chvíle divoký , tak u téhle skladby se to ještě zdvojnásobilo .
Když se právě na ten dav dívám , všímám si zvláštní věci . Předtím to byly docela rovnovážné skupinky černochlů a bělochů , ale teď jsou všichni smícháni a natlačili se až k podiu co to jde , skoro až do špatně chráněné zóny pro fotografy .
Píseň pomalu končí a Marley s I-threes pomalu mizí v zákulisí , bylo vidět že to je nacvičené, aby se zanedlouho vrátili na podium se závěrečnou skladbou „Get Up Stand Up“. .. Marley opakuje spoustukrát za sebou slova „Nevzdávej se boje“ , se zvednutou rukou v pěst , jakoby symbol boje proti apartheidu .
Píseň končí a Marley opouší podium . Neexistuje způsob jak ho vytáhnout na další přídavek . Hrále téměř přesně hodinu . Dav zůstal ještě deset minut řvát ať se ještě vrátí , tleskali dupali , ale marně.
[ 468 – 13.11.2019 ] Interview s Cindy Breakspeare , část 5
RS – Co si myslíte , jaká je Bobova pozice dnes , po 12,13 letech ? jak si myslíte že je ve světě pokládán ?
CB – Hm,Hm, myslím že je ve světě považovánza hrdinu , opravdového hrdinu !
RS – Hrdinu čeho ?
CB – Hrdinou utlačovaných a chudých lidí . S lidmy kteří pocházejí z nejhlubší bídy a tak se s nimi taky jedná , jako s ničím. A tak musíte mít za sebou někoho , kdo se za vás postaví a řekne „Nedělej to , podívej se , všichni jsme lidé“. Myslím někoho jako třeba J.F.Kennedy nebo Martin Luther King , tak i on zasvětil svůj život lidem . Šířil poselství že bůh dal všem právo žít slušný a zdravý život . Život takový , kde má každý šanci , dosáhnout svých přání.
RS – Máte pocit , že jeho práce vydrží ?
CB – Myslím že navždy .
RS – To je úžasné ne ?
CB – No , zbytek světa se probouzí k tomu , co jsme my už dávno věděli.
RS – Co pro vás znamená fráze „Spirit Dancer“ ?
CB – Myslím si , že je to úžasná přezdívka . Já jsem ho vnímala jako „Natural Mystic“. Víte , když vidíte jeho fotky z podií jeho koncertů , vidíte duchovního tanečníka . Myslím , že spoustu lidí jím byly fascinováni , ani nedokázali vysvětlit proč. Když jsem se seznámila s Bobem , lidi v centru města byly pobouřeni . Ale myslím si že dnes ho berou jako muže , který má na Jamajce mnoho zásluh , měl určitou úroveň a kreativitu . Proslavil Jamajku ve světě. Ale v té době si lidé mysleli že jsem absolutní blázen . Není to šílenec? Je čistý ? Jsou jeho vlasy čisté ? A to jsem vyjmenovala pouze málo drobností, na které se zaměřovali . Bylo to pobuřující. Dívky z centra nechodily s rastafariány a určitě s nimi neměli děti . Takže to byla taková sociální revoluce na Jamajce. Mám kamarádky co mi dodnes říkají , že se jejich rodiče posadili na gauč v obývacím pokoji a řekli : „Teď poslouchej , vidíš , co to udělala Cindy „? (výbuch smíchu) Bylo to opravdu docela pobuřující.
RS – Víte , v dnešní době nenajdete moc mladých lidí jako rastafariánů.
CB – Protože reggae hudba šla na zcestí .
RS – Když Bob zemřel , tak přestal o reggae být takový zájem.
CB – Ano přesně .
RS – také si myslím , podívejte se co se stalo . Okamžitě po Bobovo smrti byla největší hvězda reggae Yellowman , což vypovídá samo za sebe.
CB – Ano ale to je kapitola sama o sobě.
RS – Sotva někdo s kým jsem se v životě potkal , dodržoval 24/7 takovou disciplínu jako on . Byla to velice inspirativní osobnost. Pro některé lidi byl náboženskou postavou , jistě i dnes jsou lidé co ho zbožňují , jak myslíte , že by o tom dnes Bob přemýšlel ?
CB – No Bob nikdy nechtěl nic . Nestál o chválu ani slávu . Chtěl dělat jen to co musel .
RS .- Myslíte si , že četl recenze nebo tak něco ?
CB – Ne. Sice asi občas když se o něm psalo v novinách , za ním třeba občas sám někdo s tím přišel . Přečetl si dva nebo tři řádky , tím to haslo. Něměl čas sledovat svůj stín , zabývat se s ním. Byl to člověk který žil každou svou sekundu života . Myslím si , že je přesně tohle právě to , co mě na něm zaujalo. Nemyslím si proto , že by ho zajímalo nějaké ocenění nebo tak něco . Chtěl dělat pouze svou práci.
RS – Je ještě něco závěrem co by jste mi o něm chtěla říct ?
CB – Nevím teď . Jen bych chtěla říct to , co říkají i ostatní , kteří ho poznali . Já jsem měla obrovské štěstí že jsem ho poznala. Víte , pochybuji , že někdy ještě ve svém životě poznám nějakého podobného člověka , jakým byl on. Přeju si , aby můj syn měl takového hrdinu . Chci totak říct , protože Bob je jeho táta. Přála bych si , aby mezi námi bylo více takových inspirativních lidí , protože Bob mě velice,velice,velice inspiroval , a dělá to dodnes . Protože i spostu dnešních populárních osobností nejsou moc positivní ,konstruktivní nebo inspirativními lidmi.
RS – Nebo morální .
CB – Ne . V dnešním světě toto bohužel chybí . Velká škoda .
RS – Cindy , která skladba je vaše nejoblíbenější ?
CB – Miluji „Natural Mystic“ , Miluji jí – prostě jí miluji . To je Bob . Víte co tím myslím . To je téměř on , jakoby zpíval sám o sobě.
[ 467 – 30.10.2019 ] Interview s Cindy breakspeare , část 4
CB – Ne , nepamatuji si že bych je viděla.
RS - Tehdy za ním přijeli , aby ho požádali , aby přijel zpět na jamajku a zahrál na One Love Concertu . Šla jste taky na ten koncert ?
CB – Ano šla !
RS – Řekněte mi , co si vybavíte když si na tuto neuvěřitelnou událost vzpomenete ?
CB – To byla úžasná noc . Myslím že jsem tou dobou už byla těhotná s Damianem . Byla jsem v tom davu, bylo to neuvěřitelné . Celé místo bylo zahaleno zvláštní atmosférou , vzduch byl nabitý energií . Obloha byla temná . Byly tam vibrace , úplně jste to cítil , že tato noc bude historická . A nakonec když přišel na podium vůdce opozice Edward Seaga a premiér Michael Manley , podali si s Bobem společně ruce ,bylo to neuvěřitelné.
RS – V následujícím roce v listopadu 1979 jsem mu zařídil aby poprvé viděl film One Love Peace , koukali jsme spolu . A poté co jsme koukali na ten záběr se Seagou a Manleym ,jsem se ho zeptal : „Bobe na co myslíš když se na to koukáš ?“ , odpověděl „Oba je zabijte“ odpověděl .
CB – Ohhh ! Říkám vám . To je to čemu se říká nový začátek , víte co tím myslím ?
RS – Sakra chápu . Určitě hlavně od manleyho cítil zradu.
CB – Ano.
RS – Jste si vědoma že v roce 1971 Manleyho politiku podporoval . Existuje k tomu několik důkazů .
CB – Ano . Ale politika na Jamajce se poté costala do bodu , kdy jste si už nemohl dovolit , někoho podporovat . A nemyslím si že Bob byl v té době (1976) chtěl někoho podporovat . Chtěl jen vědět , že se lidem dobře daří.
RS – Myslíte si , že kdyby Bob ještě žil , mohl by se stát politikem ?
CB – Víte , já nevím . Myslím si , že i tak nějak zvláštním způsobem byl.
RS – Ohhh ! Absolutně .
CB – Nevím , jestli by se chtěl do toho ponořit hlouběji . Myslím si , že i tak hrál výraznou roli při změně tváře Jamajky a motivování jejich lidí . Jako politik by se mohl cítit daleko víc v nebezpečí.
RS – Ano . On věřil že budoucnost světa leží v Africe . Mluvil s vámi o tom ?
CB – Ne moc ne . nechtěl mě moc zatěžovat myšlenkama , kterým já moc nerozumím .
Zde je konec pásky A , než se páska stihla otočit na stranu B a nahrávat , tak hovor pokračoval na období nemoci v 80 letech.
RS – Je těžké o tomto období mluvit.
CB – Ach bože , bylo to smutné !
RS – Jaký byl Bobův postoj k nemoci , když už zhruba v polovině října 1980 znal verdikt ?
CB – No myslím si , že se snažil kvůli nám (Ritě a mě) být silný . Ale taky si myslím uvědomoval , že je to začátek konce . pokusil si udržet svůj smysl pro humor . myslím si ale že cítil vnitřní úzkost , ve smyslu , koho požádat o pomoc , kam se vydat léčit . Rita i já jsme si mysleli že Mexiko by pro něj bylo lepší místo , také tam byla podobná klinika jako v Německu . protože tam je to klima a kultura , prostě pohodovější . Myslím si že v německu jste nemohl chodit v zimě ven jen tak v teniskách . Sníh a mrazy , víte my jsme tropičtí lidé . Všechny ty věci vás ovlivňují . Ovlivňují celý váš prostor . A kdyby bylo opravdu jen na mě , rodné městečko St. Ann by bylo to pravé místo . Se spoustou organicky pěstované zeleniny , dobrým odpočinkem a vypořádat se s tím jiným způsobem . Určitě bych mu tím jistě nenavodila stres , že bych ho poslala na podivné místo v klimatu , který nesnáviděl , obklopený lidma které neznal. S tímto rozhodnutím které přišlo , jsem nesouhlasila.
RS – takže kdo ho k tomu donutil ?
CB – No víte , náš názor nikdo nebral vážně , jsme jen ženy. Zdálo se , že bratři si mysleli že toto je daleko lepší možnost. V táboře byl doktor , Pee Wee , který zvážil různé možnosti z různých klinik a rozhodl se , že klinika Dr. Isselse je tím pravým místem . Já nevím úplně přesně jak to ve společnosti s tímto rozhodnutím bylo ,ale vždycky jsem cítila ,jak je Bob v tomto období nešťastný . Posledních 7 měsíců života strávil v německu . Mě to zlomilo srdce , když jsem ho tkhle viděla.
RS – Takže jste jela za ním do Německa ?
CB – Jo,jo!
RS – Byla jste tam s ním za tu dobu i na delší dobu ?
CB – Ano , tři týdny .
RS – Kdy ?
CB – Na začátku roku 1981 zemřel . bylo to srdcervoucí . Víte . Ale bylo tam s ním více přátel , nebyl tam úplně sám , byl tam i Pee Wee . Nebyla to šťastná doba , myslím tím , když někoho milujete , kdo je pro vás v životě tak důležitý a tak neuvěřitelně zdravýi fyzicky . Mám na mysli někoho kdo věří v cvičeníé každý den , nebo fotbal , prostě někoho kdo chce být fit . A když vidíte fotky Boba bez košile , můžete to vidět , nikde není ani unce tuku. Bylo prostě hrozné sledovat ho , jak se stále zhoršuje . Tím ale nemyslím ,že to bylo těžké pouze pro mne , ale pro každého kdo ho znal a staral se o něj.
RS – Když v květnu odcestoval zpět do Miami , jela jste rychle za ním ?
CB – Ano , měla jsem sebou i syna damiana , takže nás viděl .
RS – Ach , úžasné
CB – Šli jsme za ním na jednotku intenzivní péče , on mě hned poznal a řekl : „Myslel jsem si že nepřijdeš“. „Ne chlape ,musela jsem přijet , tě vidět“ . Řekl : „Ne, nemusíš“ a já : „Ano , musím“. V té době ale už vypadal uplně jinak , opravdu k nepoznání .
RS – Skoro jako malý chlapec .
CB – Hmmm.
[ 466 – 24.10.2019 ] Interview s Cindy Breakspeare ,část 3
RS : Viděla jsi některou ze show v Rainbow 1977 ? V tu dobu jsi přeci byla v Londýně , že ano .
CB: Ano , byla jsem v Londýně . Byla jsem na dvou vystoupení . Ale abych byla upřímná , jako mnozí co si Boba užívali po hudební stránce , já jsem to prožívala jinak protože jsem ho znala soukromně. Daleko více než koncert jsem si užívala chvíle , když jsme byly jen spolu na pokoji , a on seděl na posteli s kytarou a skládal ty písně.
RS : Nahrála jste někdy něco takového na pásku ?
CB: Ne , nechtěl .
RS: Ale spoustu lidí to tak udělalo když se ve studiu nanečisto nahrávalo .
CB : Ano , ale Bob z toho neměl kdovíjakou radost , ale neříkal nic . Moc se nestaral o to jestli někdo nahrává nebo ne , jeho úloha v hudbě byla jiná . Neměl strach nebo pocit jako mnozí jiní hudebníci , když před vydání skladby je něco nahrané , kvůli možnosti odcizení nebo tak něco . Bob nechápal moc , proč se nahrává něco takhle syrově , když to ještě nezní tak ,jak chtěl. Myslím si že kdybych mu tenkrát řekla že si ho chci nahrát na kazeťák , asi by nic nenamítal , ale věděla jsem že to nemá moc rád , tak mě to ani nenapadlo uskutečnit , nechtěla jsem ho s tím zatěžovat ještě i já. Víte užili jsme si spolu tolik zážitků , nikdy jsem prostě o nějakém zaznamenávání nepřemýšlela.
RS : Myslím , že jsme si všichni mysleli , že zde bude navždy.
CB : Dokážete si to představit ?
RS: Víte , dva týdny co jsem s ním strávil při cestování přes Kalifornii , jsem sebou nosil plnou tašku prázdných kazet , abych si něco zaznamenal , doufal jsem že aspoň na deset minut se utrhne jen pro mě a udělám s ním rozhovor. A na konci těchto dvou týdnů , kdy mi poskytl téměř volný přístup ke všemu co za ty dva týdny udělal jsem zjistil že nemám s ním ani tich 10 minut rozhovoru co jsem si přál . A já si řekl , dobře , nevadí ,uvidím ho příští rok . Ve skutečnosti to ale bylo naposledy kdy jsem ho v životě viděl.
CB : To je ono. Já si spíš pamatuju některé okamžiky . Jako například když jsme pak v Oakley Street vařili játra ve 3 ráno .
RS: Ale ne pro Boba ?
CB: Ale jo!
RS: Játra !
CB: Hmmm
RS: Teď jsem trochu překvapený
CB: No , tu a tam měl telecí játra , protože je to pro organismus dobré . Mají v sobě hodně vitamínu B . Říká se , že spoustu žen co jsou těhotné , musí jíst jako přídavek ke stravě pilulky s játrama , a Bob věděl že není nic na tom dát si někdy pečený kus jater . Říkal , že je to extrém dělat si problémy z jednoduchých věcí .
RS: Takže nebyl dogmatický ?
CB : To ne . hmm , byl spíše hodně trdohlavý . Pamatuju si po celou dobu kdy jsme byli v domě na Oakley Street , přemýšlel nad různými mastičkami kterýma vyléčit prst na noze. Pak se to uzdravilo , ale pak se jelo myslím do paříže a při fotbalu , mu někdo z protihráčů šlápl s kopačkou s ocelovými hroty na ten palec.
RS: Ano , myslím v roce 1993 jsem někde v novinách našel z roku 1977 z fotbalu fotku , kdy Bobovi někdo přišlápl nohu , to bylo ono ?
CB : Možná ano . Spíš si myslím že to prostě zrovna vyvrcholilo . A samozřejmě jak všichni víme , melanom je skutečně nepředvídatelnou formou rakoviny . A ikdyž je to rakovina kůže , nikdy nevíte co se bude dít.
RS: Co mu lékaři řekli , když mu v létě 77 byl diagnostikován melanom ?
CB: Říkali , že se nutně musí odstranit palec. Ale to bylo vetováno , palec je prý váš velký prst , díky kterému si udržujete rovnováhu , rozhodl se že amputaci nepodstoupí. Opravdu ale opravdu se to časem krásně zhojilo , a on nedovolil aby se znovu zranil , krásně se o to staral. Kůže byla ale samozřejmě velmi křehká , když mu slezl nehet , museli mu odebrat ambulantně operativně kus kůže ze stehna , aby nahradili nehet. Byl opatrný , staral se o to jaké boty měl , aby se to netřelo a nedráždilo ho to , opravdu se to krásně zahojilo.
RS: Takže to byla druhá polovina roku 1977 , byla jste s ním v tuto dobu a ještě mě zajímá , jak trévil čas ? protože se muselo zrušit zbytek turné , které mělo prý být největší v reggae historii .
CB: No víte , dělal všechno ostatní . Psal texty , rozmlouval s lidma . Ale nějaký čas strávil v Miami u své matky . Víte , bylo to velice klidné období , čas trávil relaxací a odpočinkem . Chodil cvičit a plavat do bazénu . Víte , když máte snahu , vždy si najdete způsob jak se zabavíte .
[ 465 – 11.10.2019 ] Cindy Breakspeare interview ,část 2
RS – Ale vzpomněl jsem si , o dva roky pozdějiv roce 1979 mi Bob Gilly , Bobovo Kuchař řekl , že vám složil Bob skladbu pojmenovanou „Call Me Dadda“
CB- Oooohhh…
RS – Znáte tu skladbu ?
CB - Ne !
RS – Vyskytla se na páskách , dema k Survivalu , zaznamenaná je v roce 1979 . je okouzlující . uvidíme , jestli si vzpomenu na některá sklova z textu.
„Moje žena mě celým svým srdnem miluje – sálají z ní neznámé pocity – že se nikdy nerozejdeme – přesto že odešla a chovala se divně – nic nezůstalo stejné – všechno se změnilo – ona na mě volá Dadda . pracuje v centru jako úřednice – vím,že má velký potenciál – ale slyšel jsem , slyšel jsem že je hodně komerční – zvykla si , říkat mi Dadda“
CB – (směje se ) To je úžasné !
RS – Vy jste se v tomto roce rozešli ?
CB – Ne my jsme se nikdy nerozešli , ale pak když onemocněl . V létě kdy onemocněl , odešel z Russell Hights .
RS – Russel Hights bylo co ?
CB - To bylo místo kde jsem měla vilku , bylo to nedaleko Kingstonu .
RS – Máte ještě ten dům ?
CB – Ne , prodala jsem ho. Abych byla upřímná , nikdy nedošlo k situaci abych řekla „Hele podívej se je po všem“ a ani od něj jsem tohle neslyšela . Byla to víceméně situace kdy odešel do Miami aby se připravil na turné Uprising , a já jsem cítila že musím z Rusell Hights odejít , protože to bylo velmi rušné místo . Tak jsem šla bydlet do hor , potřebovala jsem pro sebe a pro Damiana najít místo kde bude větší klid.
RS – Vezměme si zpět období 1975/76 . V roce 1976 se stal obrovskou hvězdou , naplánoval koncert Smile jamaica . Vás do něj nějak zapojil ? Šla jste se podívat na tu Show ?
CB – Ne , byla jsem pryč.
RS – byla jste pryč i v době před koncertem kdy na Boba byl spáchán neúspěšný atentát ?
CB – Ano , byla jsem v Anglii , probíhalo finále Miss World.
RS – A jo vlastně . Kdy jste byla korunovaná ? pamatujete si datum ?
CB – Myslím že to bylo 11.listopadu .
RS – Ah , takže těsně před střelbou .
CB- Ano , ale i po mé výhře jsem měla spoustu práce , proto jsem odmítla na jamajku kvůli tomu vystoupení přiletět . Víte , čekala jsem že si o tom něco přečtu pak v novinách , bylo to období kdy si nás novináři hodně dobírali , ale bylo to úžasné , mě to lichotilo . Některé titulky mluvili jasně : „Miss World a její divoký muž reggae“ . Opravdu na to šli divoce , řeknu vám . Takže to víte , bylo kolem toho hodně řečí . Ale když jsem se dozvěděla co se v Kingstonu stalo , byly to pro mě ohromné nervy.
RS – To pro vás muselo být velice těžké !
CB _ Ano , to bylo , protože mě to opravdu hodně zajímalo jak se má a jestli všichni co byly u toho žijí . Nejhorší byl ten šílenej signál mezi Anglií a Jamajkou . Ten rok jsme oslavily Vánoce v Nassau na Bahamách.
RS – Psalo se že den po vystoupení na Jamajce odletěl do Nassau , vzpomínáte si , jak dlouho tam byl ?
CB – Jo to už přesně na den nevím , myslím si nějak do nového roku 1977,všichni bydleli v vile na Oakley Street , dodnes ho vlastní Rita Marley a dodnes tam hodně jezdí.
RS – Jak Bob reagoval na atentát ?
CB – Myslím že byl velice raněn , že někdo mu to chtěl udělat . A já si prostěnemyslím že měli v té době důvod , víte co tím myslím !
RS – Ano
CB – Čemu byl vinej , někomu chtěl ublížit ? Co dělal , že to bylo špatný pro lidi , vždyť svůj život zasvětil lidem a boj za lidská práva , neumím si představit co cítil , ale myslím si že byl velice raněn.
RS – Řekněte mi víc o domu na Oakley Street . Byla tam i kapela ?
CB – Ano , všichni krom I-Threes .
RS – Takže Rita tam nebyla ?
CB – Ne. Ta tam vůbec s ním nezůstala.
RS – Popište mi teda Bobův typický den , co takhle celý den dělal ? Slýchával jsem že býval hodně dlouho do noci vzhůru.
CB – No já takhle přesně nevím , myslím kolem deváté vstával , záleželo na tom jaký bude denní program.
RS- Byl tam i Gilly kuchař ?
CB – Jasně byl tam .
RS – Co měl obvykle Bob k snídani ?
CB – Bob miloval kaše .
RS – Kukuřičnou kaši ?
CB – Jasně ale i jiné druhy . Měl rád ale taky svůj moučník , horký irský mech se tomu říkalo s muškátovým oříškem a vanilkou . Byly to nasušené mořské řasy , měl to vždycky sebou kdekoli na cestách , plný pytel hnědých sušených řas (smích) . Celníci s toho bláznili , mysleli si že je to tráva ale kdepak.
RS – Co dělal po snídani ?
CB – Po snídani se hodně relaxovalo , každý po svém . Bob si vždycky někde sedl a četl si v Bibli .Pak byla obvykle nějaká zvuková zkouška.Ale nemyslím si že se soustředil celý den pouze na hudbu, chodil si zahrát fotbal nebo se jen projít , zaběhat si .
RS – Chodil se bavit do Barů nebo na diskotéky ?
CB – Ne , neztrácel s tím čas . Jen občas jsme šli si večer někam sednout spolu , vždy vzbudil velkou pozornost.
RS – Máte pocit , že právě toto , ta neustálá pozornost vedla k jeho předčasné smrti ?
CB – Ano , ano , zcela určitě. Nevím , jaký by měl život , kdyby byl dnes naživu . nevím kde by se před lidmi schoval , protože kamkoli šel , tak šlo moc lidí . Byl pod neustálým tlakem veřejnosti. Jediné místo kde měl své soukromí byl jeho pokoj , kde byl sám .
RS – Slyšel jsem o jeho obrovské štědrosti . Spoustu lidí za ním prý chodilo do domu si pujčovat peníze , a vždy jim prý řekl , nic mi nevracejte , je to malý dar . jaká byla vaše zkušenost s tím ?
CB – Ano , komukoli dal cokoli aby mu udělal radost . Víte , on znal cenu peněz ale nebyl na peníze vysazený . Já jsem ho znala věděla jsem na čem mu záleželo , měl rád své džíny . To bylo jediné na čem mu záleželo. Jedna bota zavázaná jedna rozvázaná , na jedný visel jazyk , jedna ponoška vyhrnutá , jedna shrnutá , to mu bylo jedno (smích).
RS – Rude Boy !
CB – No jasně . To vycházelo z jeho podstaty . Dám příklad : Kdyby někdo Bobovi dal zlatý řetízek na krk , nosil by ho , kdyby ale druhý den ho někde při fotbale ztratil , po zápase by ani nevěděl že něco někdy na krku měl. On se nestaral o to , co si za peníze může koupit , vůbec ho nezajímali.
RS – myslíte že většinu svých peněz rozdal ?
CB – No rozdal hodně . Myslím že měl pořád nějaké peníze u sebe. Dával lidem kolik potřebovali . Myslím si že cítil svojí roli v životě , materiální svět ho nezajímal , snažil se mimo peněz dávat lidem i inspiraci jak svůj život žít a za to byl požehnaný , pracoval na vysoké úrovni ale nic nedělal pro sebe . Sobectví v jeho životě nehrálo žádnou roli , nechal lidi aby ho využívali ale nikomu to neměl za zlý a nikomu nic nezáviděl . Byl sám sebou .
[ 464 – 20.8.2019 ] Cindy Breakspeare Interview – část 1
Rozhovor s Cindy Breakspeare vedl 27.11.1993 Roger Steffens , byl veden po telefonu ( Miami – L.A.)
RS – Mohu se zeptat na váš datum narození ?
CB – 24.11.1954
RS – V Kingstonu ?
CB – Ne , Narodila jsem se v kanadském Torontu.
RS – Byli vaši rodiče kanaďané ?
CB – Ne , kanadská matka , jamajský otec.
RS – Takže kdy jste odešla na Jamajku ?
CB – Když mi byly 4 roky
RS – Takže si Kanadu nepamatujete ?
CB – Ne , beru se jako jamajčanku , věřte mi!
RS – Vyrůstala jste v Kingstonu ?
CB – Ano.
RS – Řekněte mi o svých hudebních začátcích .
CB – Ranné hudební začátky : Beattles , Byrds , tento styl . Můj bratr v té době sháněl tyto desky. Také Rolling Stones , poslouchali jsme spoustu americké a britské muziky, skoro vůbec reggae , ikdyž si pamatuju na některé i reggae skladby které se hráli v rádiu , jako např.: „My Boy Lolly Pop“ a „Sweet William“ , a taky nějaké SKA. Myslím si , bylo mi nějakých 17 , když jsem poprvé uslyšela Boba . V té chvíli jsem si , jako sopoustu mých vrstevníků reggae zamilovala.
RS – Takže to bylo v době kdy vyšlo album Catch A Fire ?
CB – Správně . nemohla jsem desku ani sundat z gramofonu.
RS – Viděla jste někdy Boba hrát na koncertu , ještě předtím než jsi ho poznala osobně ?
CB – Jo , jasně. V Carib aréně , myslím si že to byl rok 1974 , hrál tam s Marvinem Gaye.
RS – Byla jste někdy na nějaké diskotéce v Yardu (pouliční soundsystém) , když jste byla mladá , nebo jste to měla zakázané ?
CB – Ne. To byla místa , kam jsem chodit nesměla.
RS – Takže jste nikdy tuto atmošku neokusila ?
CB – Ne , Měla jsem takovou výchovu . Poslechla jsem rodiče , a šla vždy brzy domů.
RS – Kdy jste se odstěhovala na Hope Road ?
CB – Brzy. Když mi bylo 17 let . Rodiče se rozvedli . Bratr koupil dům na Hope Road , tak jsem se tam se svým přítelem nastěhovala . Začala jsem pracovat . nejdřív jsem prodávala šperky , pak jsem chvíli prodávala nábytek,taky jsem pracovala na recepci v hotelu Sheraton ( nyní Wyndham) , pak jsem chvíli provozovala restauraci , ale taky noční bar.
RS – Řekněte mi něco . Jak jste se naučila brát fakt , že jste Bobovo přítelkyní , avšak ne jeho ženou? Můžete být konkrétní ?
CB – No , Bob nebyl typ , kterého jsem mohla využít jeho volného času nebo pozornosti . Jeho život byl náročný a byl opravdu naplno oddaný své práci , musela jsem se naučit být sama za sebe , nebýt na něm závislá, protože bych jinak byla velmi nejistá , rozčarovaná a velice zoufalá. Byl to zkrátka muž , v mém životě , který ale nemohl pravděpodobně nikdy být takový , jaký bych chtěla aby byl. Takže jsem si musela být jistá sama sebou , svým talentem ale on mě velice podporoval. Pomáhal mi v Londýně v mém obchodě , když jsem tam začínala tak mi například donesl nějaké elektrické nářadí , které přez nějakého známého sehnal . Cítila jsem se v jeho přítomnosti v bezpečí , ale jak říkám ,bylo to hlavně o tom , neusnout na vavřínech , jen nečekat co bude . Aby byl můj život takový jaký je , musela jsem se hodně otáčet .
RS – Chci si trošku promluvit o písni kterou vám složil . Konkrétně „Turn Your Lights Down Low“ , zajímá mě , proč je tam ten verš „Otoč světlo dolů“ , nerozumím mu , co to znamená ?
CB – Protože jsem bydlela v přízemí (!) v Hope Road na začátku našeho vztahu. Než jsem si byla opravdu jistá , že vstoupím do vztahu , byla jsem si vědomá toho , že tento vztah změní můj život.
RS – To bylo to období , kolem toho roku 1973 ?
CB – Ne , bylo to období kolem roku 1974 . Chodíval k mému domu vždy tajně . Ohlížel se vždy , jestli ho někdo nepozoruje . Snažil se vždycky se nějak nenápadně zaplést do rozhovoru . V té době se hrozně řešila doktrína , co musíte , nemusíte , jak se prezentujete ve společnosti . Jednou si tak u mě u baráku sedl na schody s kytarou , slyšela jsem jak zpívá onu skladbu „Turn Your Lights Down Low“ . Nebyl to ukecanej chlap , v situacích mezi čtyřma očima rozhodně ne. Když jsme se poznali , byl nesmírně plachý . Jeho gesta se mi zdáli nesmírně nevinné až chlapecké . Nosil mi jen malé dárky , například mango nebo nějaké jiné maličkosti . Působil na mě už zprvu nesmírně sympaticky , zejména proto , že jeho svět a lidi se kterýma se stýkal , byli tak odlišní tomu , na co jsem byla doposud zvyklá . připadalo mi to hrozně prima , jak vzpomínám na to , jak mi hrával pod okny na schodech tu skladbu.
RS – takže to bylo 3 roky předtím než , byla oficiálně vydaná na desce ?
CB – Jo . A pamatuji si ho , jak říkal , když album vyšlo se všemi těmi milostnými písněmi na něm , že ho kritizují , že změkl .
RS – „Waiting In Vain“ byla taky napsaná pro vás ?
CB – Nevím co na to říct . myslím , ráda bych , proč by ne?
RS – Byly to opravdu 3 roky co na vás Bob čekal ?
CB – (smích) No , chvíli to trvalo . Asi ne přesně tři roky , ale chvíli to opravdu trvalo. Ale můžu vám říci , když tento singl vyšel , bylo to určitě v naší nejhezčí době v našem vztahu. Protože to víte , vztah prochází určitými změnami , patří sem i stresy a napětí. Protože určitě to sám jste někdy zažil , někdy jste si velice blízcí , ale někdy zatraceně vzdálení.
RS – To bylo asi dáno vašimi profesemi že ?
CB – Správně , a všechno se od toho odvíjelo. Ale rozhodně když si na to vzpomenu . Když bydlel Bob po neúspěšném atentátu v Anglii , a já jsem se s ním stýkala na Oakley Street , a to v té době kdy jsem vyhrála MISS WORLD , byly to ty časy , kdy jsme k sobě měli opravdu hodně ale hodně blízko.
RS – Máte nějakou představu kdy Bob začal psát skladbu „Waiting In Vain“ ?
CB – Ne
RS – Je tu totiž páska z Londýna 1977 , ze zkoušky s britskou kapelou The Sons of jah . jeho hlas je tam hodně ale hodně chraplavý , přechází do nezvykle vysokého tónu hlasu. Něco jako Joe Cocker . Zpívá „Jsi tak krásná“ ve vysokém tónu , který mu ale nejde , ale je tam ohromná duše, Zdá se , že se záznam datuje do roku 1977 , do doby přesně po atentátu , zkraje pobytu v Anglii. Chci se ještě zeptat : Existují nějaké nikdy nevydané skladby , které třeba hrál pro vás , nevzpomenete si ?
CB – Ne.
[ 463 – 12.8.2019 ] Roger Steffens vzpomíná ,část 3
Na konci roku 1979 jsme s mým novým parťákem Hankem Homesem začli s programem „Reggae Beat“ , dělali jsme ho pro rádiovou stanici v Santa Monice , a náš první host byl Bob Marley , protože tou dobou byl jediným hudebníkem který do L.A. zavítal . Jako publicisté jsme byly oba pozváni , že můžeme doprovázet Boba v následujících 14 dnech při jeho pobytu v Kalifornii. Byl jsem nadšením vedle.
První show ale byla pro mne sklamáním . Nedokázali jsme od sebe ani rozeznat písně , které Bob hrál , v horních patrech Echo-ey Pauley Pavilonu , typu kavárenské arény v UCLA . Ani ochranka zde nefungovala jak měla. Byl zhruba prostředek koncertu . Statný muž vyskočil na podium, při zavrávorání spadl na břicho , pevně chytil Bobovi za nohy , zdálo se že celkem dlouho , než přiběhla ochranka.
Na další show v San Diegu jsme já a Hank vyrazily autobusem s Bobem po pobřeží . Don taylor , Bobův manažerřekl všem reportérům aby Boba moc neotravovali , protože potřebuje odpočívat.
Vzpomínám si , že jsme jeli po San Clementa ulici , ukázal jsem mu dům kde bydlel Nixon . Bobova jediná poznámka byla : „V kterém roce prezidentoval ?“. Ten večer se místo konání show ukázalo jako další sklamání . Výkon Boba byl jako vždy výborný , ale zvuk byl mizerný . San Diego sportovní aréna nebylo dobře vybrané místo pro konání vlastně jakýhkoli koncertů , místo mělo katastrofální akustiku. Bassová linka Familymana nebyla vůbec slyšet , jestli za to mohli plechové desky obložení zdí nebo nevím . Zdálo se ale , že publikum na špatnou akustiku nijak nereaguje.
Vzpomínám si , když jse sepisoval článek o této koncertní šňůře do časopisu LA WEEKLY . Poznamenal jsem tam , jak jsem byl překvapený jak Bob a členové kapely dodržují přísně zdravý životní styl , jedli pouze italské jídlo a při přesunech v autobuse se zastavovalo pouze na „Kuřácké“ přestávky.
Byly zde i negativní vzpomínky . jejich řidič autobusu mi sdělil , že nerad jezdí pro Marley . Prý pokaždé když kapela vyljde z autobusu , musí všude zamést , protože nechají za sebou půl libry švábů.
O pár dní později hrál Bob v ROXY , koncert byl určen pro nadaci Sugar Ray Robinsona . Nakonec se ukázalo že tento koncert je finální v Kalifornii. Byly jsme pozváni jako VIP na zvukovou zkoušku. Hank , já a naše manželky jsme seděli možná 3 hodiny v prázdném klubu a sledovali jsme to . byl jsem ohromený když jsem uslyšel novou melodii , kterou Bob chvíli hrál . Až o rok později , když jsem si koupil album Uprising , jsem si uvědomil , že ona melodie byla skladba „Redemption Song“.
Uvědomte si : 5 měsíců na světovém turné , Bob skládal zvukovou zkoušku téměř cvelou sám , kontroloval a ujišťoval se pečlivě , že všechno bude perfektní . Na koncertu v ten den to bylo naposledy , kdy jsem ho v životě viděl.
Ale vzpomínky jsou pro mě stále stejně silné , jako by to bylo všechno včera , myslím si že to tak je i pro většinu lidí které jeho koncerty v kalifornii navštěvovali. Jak on sám předpovídal , že jeho hudba putuje stále výš a výš , mohl stejně tak mluvit i o sobě , protože žádný jiný hudebník neprodal v LA tolik desek než Bob Marley , duchovní tanečník , jehož čas na zemi byl bohužel omezený , zato jeho hudba byla naprosto famozní a dokonalá.
[ 462 – 23.7.2019 ] Roger Steffens vzpomíná ,část 2
Následující víkend jsme vyrazily do L.A. abychom chytli Bobův koncert v Amfiteátru Starlight v Burbanku. Přišli jsme celkem brzy ale kvůli tomu že byla dlouhá fronta u vchodu , jsme se na nkocert dostali až v půli úvodní skladby Positive Vibration. Track List koncertu byl velmi podobný tomu v Santa Cruz . Až později jsme se dozvěděli že v zákulisí seděli hvězdy jako Mick Jagger a Diana Ross , přesto však se na koncertu neukázali.
Jen si představte to překvápko . Bob začal zpívat předposlední skladbu Get Up Stand Up když slyšíme dupot jak někdo běží na pódium , k našemu překvapení a překvapení všech se objevil Peter Tosh. Objevil se zrovna v té části skladby , kterou v původním znění na albu Burnin z roku 1973 zpíval on. Sáhl po mikrofonu , když v tu chvíli ho zahlédl Bob , vybuchl v obrovský smích, asi i on sám byl ohromně překvapený. Peter výborně držel rytmus , oba se na jevišti objímali , chovali se k sobě tak , jako by Peter kapelu nikdy neopustil.
Byla to jediná chvíle , kdy se po rozpadu kapely mimo Jamajku spolu na podiu objevily , což byla část jeho hudební historie , kterou si bohužel publikum v danou situaci , nemohla uvědomit.
O několik let později ,bylo to těsně poté co Bob zemřel , jsem v L.A. vedl rozhovor právě s Peterem Toshem pro pořad „La REGGAE“ pro kabelovou televizi „Chilli Charles“. Vzpomněl jsem si na Burbank a tak jsem se ho zeptal zdali to bylo plánované ? „Ne“ řekl. „Byl to duch který mě vedl , a já jsem ho musel uposlechnout „. Tak jsem se ho ještě zeptal , co si z té noci pamatuje ? „No“ vypustil z nosních dírek hustý kouř. „Vzpomínám si , jdeme spolu s Bobem do zákulisí dlouhou chodbou , najednou se zastavil , Bob se na mě otočil , usmál se , hlasitě tlesknul až jsem se lekl a řekl : Jó Papež ten to ví . A za 3 dny nato Papež zemřel“.
[ 461 – 18.7.2019 ] Roger Steffens vzpomíná ,část1
Měl jsem to štěstí , že jsem viděl i zachytil na pásky mnoho jeho koncertů z let 1975-1979.
V 75 měl Bob sérii vyprodaných koncertů v malém paláci v klubu v SF a tak přišel požadavek , že promotér koncertů Bill Graham , na několik dnů pronajmul obří halu v Oakland Paramountu pro další show , která nakonec byla opět vyprodaná do posledního volného místa.
Bylo to poprvé, kdy jsem viděl Boba , jehož hudbu jsem si ohromně zamiloval. Nikdy předtím jsem ho neviděl ani neslyšel , jako rockový fanda jsem nevěděl co si od toho mám slibovat . Od časných 60.let jsem viděl spoustu rockových legend , od Buddyho Hollyho , Chucka Berryho , jackie Wilsona po Janis Joplin ale žádný z těchto umělců mě tolik nebavil a neoslovil jako právě Bob. Právě v Oaklandu jsem ho viděl poprvé , slíbil jsem tenkrát mému kamarádovi Moemu , míval známé knihkupectví v Berkeley že zajdu na kkoncert s ním , popravdě řečeno jsem byl z koncertu tak vytřeštěný jelikož jsem nikdy předtím nic podobného neviděl , že jsem ani pořádně nerozumněl textům , ale mohl zpívat třeba ve Svahilštině , bylo mi to jedno , to vystoupení bylo mocné.
Bobovo turné Exodus pro Kalifornii bylo v roce 1977 zrušeno , kvůli objevu melanomu na jeho pravé noze . vrátil se sem až při turné k nové desce Kaya . Kritikové ho hodně kritizovali za jeho „měkkost“ v této desce , Bob v některých písních zpíval hodně o marihuaně , vypadalo to že chce si i u hudby odpočinout , v exilu , po atentátu který přežil . Ale nebylo to jen u hudby , ve skutečností jeho okouzlení bylinou bylo zřejmé , ikdyž jsem se s ním poprvé setkal v zákulisí v červenci roku 1978 v Santa Cruz.
Já a moje žena Mary jsme jednoho večera šli na procházku po pobřeží v Big Suru a najednou jsem uviděl v dáli na sloupu nalepený plakát že zde vystoupí Bob. Koupili jsme si vstupenky na oba koncerty v tento den (odpolední i večerní). Na večer jsme byli jedni z prvních v hledišti . Zvuková aparatura stála nedaleko , kde jsme seděli my . Stál tam vysoký chlap , kterého jsem ale neznal , myslel jsem si že pracuje pro kapelu , zeptal jsem se ho , jestli večer budou hrát „Waiting In Vain“ ? Zeptal se „proč“ ? odpověděl jsem : No , protože je to moje nejoblíbenější písnička , obzvlášt krásný je kytarové sólo uprostřed které hraje Junior Murvin.
„Chcete se setkat s Bobem ?“ řekl . ÁÁNO samozřejmě oba jsme bez váhání vyhrkli . Vedl nás zákulisí koncertu po dlouhé chodbě , zeptal se nás „jak se jmenujete ? – Junior Murvin - těší mě“, zasmál se. V duchu jsem si říkal , tak to jdem něco řekl , ve správný čas na správném místě. Junior nás provedl do velké zasedací místnosti , kde byly pohromadě čtyři velké stoly kavárenského typu , Waileři zde seděli celkem daleko od sebe . Nikdo nemluvil , každý měl na stole ohromnou hromadu byliny a u sebe balíček papírků . Měl jsem sebou plakát pro představení v Greek Theatre které bylo v plánu další pátek . Junior řekl : „Proč se Boba nezeptáš aby ti ho podepsal?“ , Ohh jistě , koktal jsem . Junior nás laskavě představil . Bob nám podepsal plakát , stejně jako ostatní členové kapely v jejich pořadí , my jsme se rozloučily a šli zpátky si sednout na místa do hlediště. Plakát mám samozřejmě uschovaný , a pokaždé když se na něj podívám , vybavím si ten úžasnej večer,
V Santa Cruz Bob zahrál obě vystoupení s téměř identickým tracklistem , což bylo pro něj téměř vzácností. Obě show byly samozřejmě vyprodané. Mezi skladbama téměř nemluvil , dal zřejmě přednost tomu , že jeho slova v písních mluví za něj.
[ 460 – 13.7.2019 ] Exodus / Kaya Horn Mix
Tento archív se skládá z demoverzí z alb Exodus a Kaya , spíš než dema tady Bob experimentuje se skladbami , takže to jsou všechno spíše alternativní verze, tento archív vznikl v roce 1977 chvíli před natáčením alba Exodus. V některých skladbách jsou slyšet dechové nástroje , ty pak použil v roce 1979 při natáčení alba Survival . Dechová sekce přidala Bobovo muzice další rozměr , stejně jako rocková kytara v albech Natty Dread a Rastaman Vibration.
Tento archív tedy vznikl s pomocí jamajského trumpetisty Vin Gordona a saxofonisty Davida Maddena. Ti spolupracovali už na albech Natty Dread a Rastaman Vibration. Později v roce 1979 Gordona zastoupil Glen Da Costa z kapely Zap Pow. Tyto hudebníky můžete vidět například v legendárním videozáznamu ze Santa Barbary Coutry Bowl 1979.
David Madden v rozhovoru pro časopis Irie Up v roce 2010 :
„ Bob mi zavolal , „Davide máme zkoušku , chcete se přidat?“ Samozřejmě jsem řekl ano . Nevěděl jsem že jednou bude Bob taková hvězda , byla to spíš směska profesionality a přátelství. Na Jamajce to není o superhvězdách , řeknu příklad : Včera by jste udělali megahit , dneska jdete po ulici ,nikdo si vás nevšimne. Ale asi to nebyl příklad Boba . Moje první práce s Bobem byla skladba „Natty Dread“ na stejnojmenném sólovém albu . Bob mi zahrál a zazpíval skladbu , a já mu říkám : hele Bobe tam chybí dechy . Bob se pousmál a řekl : „zahrajeme to spolu , uděláme v melodii pořádek“ .
David Madden (na fotce vpravo ) má spoustu radostných vzpomínek na spolupráci s Bobem Marleym .
„Hrál jsem na 17 hitech , v písních například jako „ Guiltiness , So Jah Seh , Natty Dread , Rat Race , Buffalo Soldier , Is This Love, nebo Smile Jamaica.“
[ 459 – 4.7.2019 ] Live at The Record Plan 1973 ,část 2
Deska dnes dorazila domů , mám z ní radost , do sbírky další parádní kousek.
Track List desky :
- Intro
- Rastaman Chant
- Bend Down Low
- Slave Driver
- Cant Blame The Youth
- Stop that train
- Burnin and Lootin
- Kinky Reggae
- Get Up Stand Up
- Lively Up Yourself
- Walk The Proud Land
- Outro
Records Plan bylo jedním ze tří slavných studií které založil Gary Kellgren a Chris Stone . první ze slavných studií je v New Yorku od roku 1968 , druhé studio založili v příštím roce a nachází se v Los Angeles , třetím bylo právě Sausalitu v v Severní Kalifornii , založeno bylo roku 1972 . Bývalý manažer Wally Heider Studia Ginger Mews , byl jmenován vedoucím aterliéru Sausalito Music Factory , které se pak po úplném dokončení roku 1973 přejmenovalo právě na Records Plan , bylo vybavené i studiem B. Budova o ploše 10700 stop byla bývalou kancelářskou budovou. Kellgren spolupracoval s Hidley , navrhl aby Studio A i Studio B , které byly stejně velké byly vybaveny monitorem Westlake , navrženým společností Hidley.
„Live from the Plant“ měla premiéru v roce 1973 , byl to živý rozhlasový program ,který měl dopomoci novým začínajícím hvězdám. Byl vysílaný v rockovém rádiu KSAN-FM , neměli ale stanovený program vysílání , prostě čas od času zde někdo vystoupil , primárně ale vysílání tohoto programu bylo plánováno na neděli večer . Vystoupili tu umělci jako : Peter Framton , Tubes , Jerry Garcia , The Wailers , Pablo Cruise , Rory Gallagherová , The Marshall Tucker Band , aj. …
Toto slavné studio dnes už nefunguje , zavřelo se v roce 2008 . Zajímavostí je , že zde nahrála své nejslavnější a legendární album kapela Rumours , psal se rok 1977 .
[ 458 – 3.7.2019 ] „Rozjeď to“ (Stir It Up)
Rozjeď to , tak pojď miláčku
To už je tak dlouho , co na tebe myslím
Teď jsi tady a jak jsem řekl , je to jasný
Tolik toho můžeme miláčku udělat , jen ty a já
Pojď a rozjeď to miláčku
Já přinesu dříví a potom ti ukážu oheň
Potom splním to , po čem tvé srdce touží
A jak jsem řekl , hned to rozjedu
Ty miláčku to musíš udržovat
Tak pojď miláčku , rozjeď to , teď hned
Když mám žízeň , dej mi napít
Když hořím vášní miláčku , pojď a uklidni mě
Tvůj lék mi tak chutná
Když mi ho ukážeš v kotlíčku a zatřeseš s ním
Tak to rozjeď miláčku
Pojď , rozjeď to a drž se mě.
[ 457 – 30.6.2019 ] The Wailers zkouší v Capitol Records v Hollywoodu 1973
Je říjen 1973 a the Wailers se vydávají do Kalifornie z Las Vegas . Cestují od dubna -> Londýn , Edmonton , Leicester , Southampton , Boston , New York , Florida , Kentucky , Denver , pak zpátky na Jamajku na krátkou dovolenou a zase -> Philadelphia , San Francisco.
V Las Vegas nastávají problémy . The Wailers jsou totiž u všech svých vystoupení brány jako speciální hosté kapely Sly Stone and the Family Stone (viz. Foto vstupenky ) . S touto kapelou jsou pořád nějaké problémy. Buď nedodrží čas vystoupení a přijedou na koncert třeba o 2 hodiny pozdě , nebo se na nějakém večírku tak sjedou a nepřijedou vůbec. The Wailers potom musí upravovat svůj tracklist koncertu . Stává se , že z plánovaných 10-12 skladeb , nakonec zahrají 5 nebo 6 . V Las Vegas se stalo že Sly Stone nepřijeli vůbec , nechali tak The Wailers několik dní trčet v motelu.
Bob konečně chápe , proč Bunny Wailer odmítá se turné dál zůčastňovat , sebere se a letí na Jamajku. Místo něho zaujme v kapele Joe Higgs . Bylo štěstí , že se Joe Higgs vydal na turné s The Wailers spíše jako pozorovatel , byl to všech z kapely kamarád . On nakonec přejímá Bunnyho štafetu na závěr turné Burnin‘. Aby nepřišel nějaký hudební kolaps , tak The Wailers zkouší v obývacích pokojích motelů kde se zrovna nacházejí , a doufají že Joe Higgy něco málo pochytí , ikdyž je slušný muzikant , s kapelou nikdy předtím nehrál.
Dnes legendární , přesto úžasný videozáznam ze zkoušení v Capitol Records v Hollywoodu 73 je zachovaný v původním znění , později byl trochu upraven – zmizela časová linka , ale nikdy nebyl digitalizován.
Pro představu : odehrává se jen několik dní po vystoupení v The Matrix Clubu v San Franciscu a jen několik dní před legendární soukromou show v Records Plan v Sausalitu.Jako obrovský fanda jsem šťastný , že se z debutového roku 1973 u Island Records zachovalo spoustu audio záznamů ale také toto video a všechno v téměř nedotčeném stavu.
Kapela zde byla ve složení : Marley , Tosh, Higgs , Family Man , Carlton , Wya Lindo.
Track List :
- Cant Blame The Youth
- Slave Driver
- Burning and Looting
- Rastaman Chant
- Duppy Conquerer
- Midnight Raver
- Stir It Up
- Stop That train
- Kinky Reggae
- Put It On
- No More Trouble
- Get Up Stand Up
[ 456 – 28.6.2019 ] Nové LP Natty Dread Review , listopad 1974
Side A : Lively Up Yourself , No Woman No Cry , Belly Full , Rebel Music (Road Block)
Side B : So Jah Seh , Natty Dread , Bend Down Low , Talking Blues , Revolution
The Wailers jsou jistě nejžhavější parta hudebníků , mají totiž hit s názvem „Road Block“ . Mají prospěch ze skutečnosti , že konkurenční hudební společnosti Island Records momentálně nenajdou na Jamajce lepší skupinu . Je-li vůbec nějaký muzikant , který by byl lepší než Bob Marley , tak o něm nevím.
Toto album dosahuje dobré rovnováhy mezi tradičním stylem The Wailers a vlivem Pop/Rockové hudby. Album je agresivní , střízlivé i vážné . Skladby z alba mají vinikající lyrickou sílu harmonie , melodie a rytmu.
„Rebel Music (Road Block)“ je vinikající song , který činí jasné politické prohlášení kapely . Spojení s I-Threes přidává výslednému zvuku novou dimenzi , jeho nejpůsobivější vystoupení je právě ve zmíněné skladbě. Další výborný hit je „Belly Full“ .
Poselství skladby „Revolution“ je mnohem méně efektivní , možná díky nedostatku jemnosti. Slova v textu jako „hromy ,blesky , síra a oheň“ jsou si myslím přebytečné. Hrůza kterou Marley zvěstuje světu se asi neprojeví. „Talking Blues“ je lepší avšak taky méně efektivní , než by mohla být. Nová verze skladby „Lively Up Yourself“ je velké vylepšení původního originálu . Obsahuje zbrusu nový riff , poutavou bluesovou kytarovou frázi , která ukazuje známky Rockového vlivu na Marleyho tvorbu.
Nejlepší taneční číslo je skladba „Natty Dread“ díky své jednoduchosti a opakující se rytmice. Překvapivě dávám přednost písni o lásce „No Woman No Cry“ před novou verzí skladby „Bend Down Low“ . Bob ukazuje skutečný smysl pro sympatii , porozumění a něhu , když zpívá : „oh můj malý drahoušku , neroň slzy ….“ . Skladbě „So Jah Seh“ pořádně nerozumím textu , byť má krásnou melodii.
Album bylo vydáno už bez původních členů Bunnyho Wailera a Petera Toshe , avšak ukazuje velký hudební pokrok od loňské desky Burnin‘ .
Carl Gayle
Časopis Black Music , listopad 1974
[ 455 – 26.6.2019 ] Jah Joys and Rainbow
Vklíním sem mezi části o Live at the Records Plan 73 tento článek , s pokračováním na zmíněné téma počkám až deska dorazí . Dnes jsem hledal nějaké vinylové záznamy na YT a narazil jsem na tohle album , a nedalo mi to trošku jsem hledal o co jde.
Tak jedná se o živý NEOFICIÁLNÍ záznam ze dne 10.června 1975 z druhého v pořadí koncertu (první zaznamenán nebyl) v Quiet Night Clubu z Chicaga a toto album bylo vydané v roce 1991. Přesto že obal desky ani název mi nic neříká , dohledal jsem ještě že vycházely vinyly z této show ještě pod dalšíma názvama „Živě v Chicagu“ , „Downtown Trenchtown“ nebo „The Last Club Tour 1975“ .
Tento záznam koncertu byl ve své době vysílán ve spoustě rádiích , avšak původně se jednalo přímo o verzi , která byla prvně vysílaná v pořadu „Budweiser Sunday Night“.
Zajímavostí je , že na desce chybí závěrečná skladba „Natty Dread“ která na neoficiálních záznamech krom této desky je. Také Lee Jaffe na tomto koncertu neúčinkoval , pouze sledoval kapelu z hlediště , kapacita koncertu v tomto klubu byla 500 osob.
Tracklist desky:
A1 - Catch A Fire (Slave Driver)
A2- Trenchtown Rock
A3- Concrete Jungle
B1- Talking Blues
B2-Rebel Music
B3- I Shot The Sheriff
[ 454 – 22.6.2019 ] Live at the Record Plant 1973 ,část 1
„Objevil jsem včera zajímavý vinyl , bez dlouhého váhání jsem objednal (!) , můžete mrknout >>> SEM <<< .Říkal jsem si co to je „Live at the Record Plant ´73“ , takže jsem trošku začal pátrat a něco málo jsem vypátral , na desku se těším , ikdyž to bude trošku digitálně upravené , byla vydána oficiálně 9.října 2015 , a musím říct , tenhle počin mi vážně unikl. „
The Wailers jeli turné Burnin , po kalifornském pobřeží , když 31.října 1973 byly po koncertování v The Matrix Clubu v San Franciscu , byly požádáni vedením rádia KSAN v nahrávácím studiu v Sausalitu o nahrání živého vstupu . Bylo pravdou že The Wailers se zkraje moc nechtělo nahrávání přijmout , důvodem je že v tomto studiu se vždy točila spíše rocková muzika.
Nakonec se ale podařilo kapelu přesvědčit tím,že se zde kapela určitě setká s nadšeným publikem. Celkově publikum na kalifornském pobřeží udržovalo k Bobovi celoživotně vřelý vztah.
Představení v KSAN obsahuje žhavou sadu písní . Vystoupení začíná akustickou verzí skladby „Rastaman Chant“ doprovázené tradičními rastafariánskými bubny .. poté už klasicky reggae skladby z desek Catch A Fire a Burnin .
Lee Jaffe o tomto vystoupení řekl :
„San francisco 1973 , byli jsme v motelu asi kilometr od místa konání , klub s kapacitou asi 800 míst , výstižně pojmenovaný The Matrix . byl jsem s kapelou na turné podporující novou desku Burnin . Ráno po koncertu , kde kapela předvedla podle mě neuvěřitelný výkon , jsem se vypravil do měta , zajímalo mě , jestli měla kapela v novinách The San Francisco Chronicle nějakou recenzi. Jak jsem byl ještě trochu ospalý , rychle jsem se probral , titulní strana a titulek „Wailers Apocaliptic“ . Byl jsem nadšený ! byli jsme prakticky neznámou kapelou , a tohle jsem nečekal. Spěchal jsem k Bobovi mu to ukázat . Metodicky si článek přečetl a zvedl hlavu , otočil se na mě a řekl : „Další krok v boji. Nastal čas vyrazit na další cestu.“ „.
[ 453 – 16.6.2019 ] Bob dobývá Boston ,část 4
Podle Garofalo , všichni zůčastnění souhlasily a tím že se bude na koncertu filmovat. Na natáčení festivalu byl najmutý štáb Teda Milese . Show je natočená s 3 kamerami umístěnými v různých úhlech jeviště. Ale nakonec byly použity pouze záběry dvou kamer. Později se audio i video nahrávky z tohoto vystoupení archivují v jednom z klimatizovaných pokojů v Knihovně univerzity v Massachusets , jediní kdo mají k nahrávkám přístup jsou pracovníci knihovny a členové nahrávací společnosti z Amandly. Během necelých 40 let od vystoupení , se archív několikrát aktualizuje. Film který byl pořízen na ¾ palcovém filmovém kotouči , je nakonec přesunut na 1 palcový , později je digitalizován.
15.prosince 2008 je poprvé tento záznam oficiálně k prodeji . zajímavé je že Bobovo rodina neučinila žádné prohlášení vztahující se na autorská práva , ani nijak neokomentovala úmysl univerzitní knihovny o prodeji záznamu. Ale je pravdou že Chris Blackwell a Universal neměli zájem koncert nahrávat , takže díky produkční skupině z Amandly , je koncert zdokumentován a uchován pro všechny.
[ 452 – 5.6.2019 ] Bob dobývá Boston ,část 3
Začíná show a Marley dává jedno z nejlepších živých vystoupení .
„Kouzelné představení , Lidi v Bostonu kteří to na vlastní oči viděli mi dodnes říkají , že být svědky něčeho tak velkolepého , pro ně změnilo pohled na život . To není vtip . Bylo to tak magické , lidi kolem něho to věděli jaká to byla osobnost a věděli jsme to i my“.
Osobní vzpomínka jednoho fanouška:
„Byl jsem v prváku na univerzitě a nevěděl jsem co se ten den děje , pouze jsem vidět ty davy co míří na Harvard Stadium. Měl jsem na zádech svůj batoh , v něm blok a tužky a pytel bramborových lupínků. Neměl jsem lístek , byly vyprodány , napadlo mě něco jiného , zašel jsem do zóny VIP a tam jsem jim řekl že jsem novinář z deníku „Free Press“ aby mě pustili , ani nevím že někdy takové noviny někde byly a říkal jsem si že mě vyhodí , ale stal se zázrak , pustili mě dál , dali mi kartičku do VIP zóny jako by se nechumelilo. Šel jsem boční stranou stadionu , všude bylo spoustu rastas a spoustu dalších milích lidí, pak jsem šel po schodech na jeviště , kde jsem se na levou stranu posadil a sledoval koncert . Po většinu času jsem si kreslil , abych vypadal důvěryhodně . Tento koncert byl v mém životě ale ten nejlepší jaký jsem kdy navštívil.“
[ 451 – 1.6.2019 ] Bob dobývá Boston ,část 2
Měl jsem takový tušení že jsem toto téma již jednou rozepisoval , a nemýlil jsem se . První díl , zalistujte si na článek 339 ze dne 19.12.2012 , dnes budu pokračovat , z menším spožděním J , bude to opět na pár pokračování , rozhodně to stojí za to to takhle rozpitvat.
Známý reggae archivář má přítele ( Reebee Garofalom) který byl jedním ze šesti členů tzv. Amandla production Group , která festival Amandla pořádala. Garofalo spolu s dalšími kolegy spolupracoval více než rok , aby se tento festival uskutečnil. Trhák tohoto festivalu byl jasně Bob Marley. Koncert se konal 21.července 1979.
Asi 3 týdny před vypuknutím , festivalový promotér Chester English přijíždí na Jamajku , vezme si v na letišti v Kingstonu taxík a jede přímo na Hope Road 56 aby se setkal osobně s Bobem. Chvíli trvalo než se se svou lámavou angličtinou domluví s Bobovo ochrankou , že jde za Bobem protože zastupuje festival v Bostonu. Pár dní stráví ve společnosti Boba , když se pak vrací do Ameriky s podepsanou smlouvou.
„Chtěli jsme Marleyho , protože zastupoval černošskou mezinárodní superhvězdu s progresivním přístupem k politice“. Společným cílem festivalu bylo přinést povědomí o Apartheidu v Jižní Africe ale také promluvit o problémech chudých lidí v Bostonu. „Chtěli jsme vytvořit spojení mezi problémy v Jižní Africe a těmi , které v Bostonu už v té době existovali“ říká Garofalo . Když mohl někdo v roce 1979 promluvit veřejně o nespravedlnosti a útlaku , byl to jedině Bob Marley.
„Jedinou překážkou , vlastně pro spuštění festivalu nebyla otázka přivedeme nebo nepřivedeme Boba . Byly to pracovníci stadionu , kteří se báli , že velkej příval lidí pošlape a zničí trávník na stadionu“
Akce byla propagována jako mnohonárodnostní festival jednoty , a existovali obavy že policie návštěvníkům festivalu pošle špatné poselství . Tudíž speciálně pro tuto akci byly vyškolení strážci , kteří by reagovali na různá nebezpečí , které můžou vzniknout. Během festivalu nesměli být na stadionu žádní policisté.
21.červenec je velice horký den. Vzduch je těžký , 15 000 lidí vstupuje do bran festivalu na stadion ihned po poledni . Velká scéna je umístěná na 30 yardové čáře , která se nachází v ústí stadionu , který vypadá ve tvaru obrovské podkovy. Blíží se vystoupení Boba Marleyho s kapelou , který chce hlavně propagovat skladby z čerstvě vydané desky Survival . Málokdo ví , že Bobův manažer Don Taylor právě běží za Garofalem s informací , že kapela nemůže hrát.
„Takže Marleyho manažer ke mně přijde jen pár minut před vystoupením , a řekne mi že hlavní kytarista Al Anderson při zkoušce zlomil krk kytary a kapela nemůže hrát , jen pár minut před tím než vystoupí na scénu“
Okamžitě jsem běžel do zázemí se domluvit s Bobem , jak problém vyřešit.
„Skočil jsem do auta rychle si to valil na Harvardské náměstí , kde byl hudební obchod . Vzal jsem bez nějakého zkoušení rychle kytaru z regálu , prodavači jsem vysolil zálohu 600 dolarů na půjčení kytary a rychle jsem si to valil zpět .Problém byl naštěstí vyřešen.“
[ 450 – 30.5.2019 ] Nassau , Bahamy 1979
15.prosinec , A Bob s kapelou končí turné Survival . Posledním koncertem této dlouhé sňůry vystoupení je tento koncert V Queen Elizabeth sportovním centru .
Stejně jako v Londýně , bylo Nassau Bobův druhý domova trávil zde hodně času . Strávil zde celý měsíc ihned po neúspěšném atentátu bezprostředně po útěku z Jamajky v prosinci 1976 . Zde také Bob se svou kapelou nahráli některé nahrávky pro album Exodus a Kaya , v nejmodernějším studiu té doby které řídil nahrávací inženýr karl Pitterson.
Bob zde pobýval v bývalém domě guvernéra v Nassau. Svěží zahrady a přímořská lokalita poskytli Bobovi a jeho rodině vytoužený odpočinek od všeho a všech.
Když se nejprve Rita zajímala o nemovitost že by jí koupila , majitel vjí varoval , že dům nebude nikdy prodávat černochům . tohle varování nebrala vážně . Od roku 1982 zde trávila 16 let každé léto. V roce 2004 dům zakoupila a udělala z něj resort.
[ 449 – 29.5.2019 ] v Essex House
Essex House je luxusní hotel nacházející se na 160 Central Parku South v New Yorku . Bylo to oblíbené místo Boba Marleyho , pobýval tam vždy delší dobu když v letech 1978 až 1980 koncertoval v New Yorku.
Byl postaven v roce 1931 jmenoval se Sevilla Towers a nachází se v jižní části Central Parku. Byl a je vhodný jak pro návštěvu stylových obchodů na Páté Avenue , tak pro noční život na Broadwayi . tento 44 patrový hotel má 509 pokojů ve stylu art deco a součástí jsou vlastní lázně.
Několik rozhovorů zde bylo vedeno s Bobem koncem sedmdesátých let . Bobův status byl takový , že novináři museli přijít na rozhovor k němu . Bob zde trávil většinu dobu sám se svou kytarou.
Interview s Basilem Wilsonem , bylo provedeno v květnu 1978 , bylo zveřejněno v časopise Everybody’s Magazine v červenci 1978 (zveřejněný jako článek číslo 404 z 24.11.2014)
Interview s Earl Chinou 2. Září 1980
Bob se tohoto rozhovoru zůčastnil ale hodně neochotně . Souhlasil pouze z důvodu zveřejnění videozáhnamu v televizi Rockers TV . Důvodem bylo silné podezření zapojení Earl Chiny do obchodu s kokainem , to bylo něco , čemu Bob Marley pohrdal . Kompletní rozhovor má 45 minut a je celý zaznamenán na video.
„Bobe jsi velice slavný , jsi superstar ! „Ne já nejsem Superstar , jsem obyčejnej chlap !“ „
Interview s Anitou Watersovou dne 18. Září 1980 . Anita byla absolventkou sociologie na Columbijské univerzitě NY . Rozhovor byl vedený na téma koncerty v Madison Square Garden a The Commodores , kteří hráli jako předskokani koncertu. Interview je vedený na spoustě stránkách jako „Poslední Interview s Bobem v Essex House“ ( časem zveřejním) .
Gil Noble Interview září 1980
Gil Noble provedl rozhovor s Bobem v Essex House pro svou televizní show „Like It Is“ . Byl to americký televizní reportér , byl také producentem a hostitelem televizní staniceNew York City WABC . „Like it Is“ byl dokumentární seriál s zaměřením především na otázky týkající se afroameričanů a afrických diaspor .
Rozhovor vedený s Bobem byl jedním z nejobsáhlejších a nejpodrobnějších , kterých se kdy Marley zůčastnil a to trvá jen něco míň než 30 minut .
[ 448 – 28.5.2019 ] Nový klip „Easy Skanking“
„Easy Skanking“ píseň z alba Kaya roku 1978 dostala letos nový klip , aby oslavila dědictví legendy reggae a jeho rodiště.
Video , natočené produkční společností Pantera ,zachycuje prý „milující , autentický pohled na den v životě neohroženého , povstaleckého ducha lidí , kteří žijí , pracují , milují a nazývají Jamajku svým domovem ", řekl Universal.
„Easy Skanking“ páruje Marleyho originální klasickou stopu s nápadními obrazy každodenního života v Kingstonu . Píseň má sloužit jako inspirace pro lidi v dnešní hektické době , aby se nachvilku zastavili a odpočívali .
No není to vůbec špatný počin , co na to říkáte ?
[ 447 – 22.5.2019 ] Hodně věcí jde říct – Smile Jamaica 1976,část 5
Bob skrze všechna nebezpečí , rozhodl se na koncertu 5.12.1976 vystoupit .
Jeff Walker : „Byli jsme na Jamajce s filmovým štábem , kvůli této neobyčejné situaci , chtěli jsme udělat videozáznam. Byl jsem domluvený s Chrisem Blackwellem , který byl v té době ubytovaný v Sheraton hotelu v Kingstonu , že nahrajeme tento záznam , protože to byla doba kdy hudba vysílaná v televizi , začínala mít velký dopad na trh v Americe . Bobovo turné nebylo dlouhé a bylo vzácné ho někde odchytit a my jsme ho potřebovali dostat na film . Koncert Smile Jamaica byl tak ideální způsob jak toho dosáhnout.“
„Nefilmovali jsme ale sami , zájem byl tak velký , proto se jednalo o konglomeraci filmařů z New Yorku . Natáčení bylo svěřeno kameramanovi Perry Hanzelovi , který pracoval pro Petera Franka , kteří už The Wailers nahrávali klip „Kinky Reggae“ v The Manhattan Transfer Show loňského roku.
Byli jsme domluveni že budeme spolupracovat a že natočíme ještě film o dění před koncertem , z kterého ale sešlo když jsme se dozvěděli že byl Bob postřelen.“
Ti kteří přišli aby zabily Boba se setkali s řadou osudů , dodnes ale nebyl atentát na jeho osobu řádně vyšetřen , tudíš osudy osob v něm zapletené nejsou známé a existují pouze domněnky.
Bob u poslední skladby „So Jah Seh“ rozepnul košili , ukázal davu své rány a odešel z pódia .Opustil tak na dlouhé měsíce z Jamajskou scénu .
[ 446 – 18.5.2019 ] Hodně věcí jde říct – Smile Jamaica 1976 ,část 4
Pátek 3.prosince pozdě odpoledne se sešli členové kapely the Wailers v Hope Road aby zde nacvičili skladby na nadcházející koncert.
Dům ve kterém Bob žil byl starý dřevěný zámek na Hope Road , ulice která je v centru Kingstonu , byl po celá léta v majetku paní Goughové. Ona byla zřejmě velice zajímavá žena , byla to bílá jamajská dáma , provdaná za černocha, a zřejmě proto že jí bílá komunita díky tomu zavrhovala , rozhodla se dům prodat. Koupil ho Chris Blackwell , původně to byl dům který sloužil k podnájmu .
Kolem domu byla velká betonová zeď s železnou bránou . Dům byl všem dostupný , kdo chtěl dovnitř , prostě si zajel na zahradu. V zadní straně domu stál velký strom (mango). Předek domu byl vydlážděn dlažbou , bylo to velké sídlo , muselo mít tak tucet pokojů. Dům po roce 1974 kdy ho dostal od Blackwella Bob nenabyl žádné změny , pouze v oknech přibyly okenice.
Věci se dali do pohybu onen den večer kolem 20:30 . Dva bílé jeepy projely bránou Island House , kde v osudnou dobu zrovna nebyla žádná ochranka. Přesný počet ozbrojenců kteří z aut vyskákali , je dodnes předmětem dohadů , mohlo to být sedm nebo osm mužů , vyzbrojený kulomety a pistolemi . Šli do místnosti a začali divoce střílet.
Tyrone Downie vzpomíná :
„Ve chvíli kdy se ozbrojenci vloupali , jsme nacičovali skladbu „I shot The Sheriff“ . takže kapela byla ve zkušebně rozmístěna po všechn rozích místnosti . Bob mlčel a jen sledoval zkoušku , když přišel Don Taylor aby s ním šel Bob do vedlejší místnosti. Díky bohu že šel s ním , protože přesně v tu chvíli jsme slyšeli přijíždějící auta , a během chvilky vlítli do místnosti a střelba.“
„Byl jsem chvíli v šoku , nemohl jsem uvěřit že je to vůbec možné ale když jsem si rychle uvědomil situaci , lehl jsem si na zem . Když střelba ustala a útočníci začali v chaozu prchat , všichni jsme hned vstali omámeni v šoku a zamířili jsme do koupelny . Měli jsme hrůzu že se útočníci vrátí a své dílo dokončí. Byl jsem tam já , Carly , Family man , Glen Da Costa , Dave Madden a Donald Kinsey. Byla to malá místnůstka ale všichni jsme se tam vměstnali a čekali to nejhorší . Najednou vyběhl z vedlejší místnosti Bob a zařval hlasitě : „Do prdele , to je fakt , přijdou sem a dodělaj nás“ . Co se odehrávalo v mojí hlavě ? Na co jsem myslel ? myslel jsem si že přišli si vyrovnat účty s Donem Taylorem , byl totiž hazardní hráč. Nebo že by Skill Cole , ten taky měl nějaký problémy se sázkami na dostihy.
Najednou přiběhla zakrvácená Rita která zařvala „Co Bob je v pořádku ? A co Stephanie ? (Dcera Rity) je v pořádku ? . Bob když ji uviděl tak se jí snažil uklidnit „Ššššš“ a na košili měl krev . My všichni zbylý jsme byly ve vaně možná pět nás tam bylo. Když jsme po chvilce vylezli z koupelny , tak ve vedlejší místnosti ležel na zemi celý zakrvácený Don Taylor a říkám „Do prdele – Don je mrtvý“ zařval jsem nahlas , jdu domů chlapi , potřeboval jsem se odtamtud nějak dostat pryč.“
Kytarista The Wailers Don Kinsey , který byl v okamžiku střelby ve vedlejší místnosti s Bobem a Donem taylorem vypověděl :
„útočník který vběhl sem do místnosti měl automatickou zbraň , podíval se na Boba a očividně ho klidně mohl zabít , protože zrovna stál v rohu místnosti . namísto toho aby na něj namířil zbraň , vystřelil do neurčitýho místa , kulka se odněkud zřejmě odrazila a Boba trefila přez hruď pod levé rameno. Jsem si zcela jistý , pokud útočník by chtěl Boba zabít , tak mohl , namísto toho schytal čtyři kulky Don Taylor“
„Všude byly díry po kulkách . V kuchyni , v koupelně , v obývacím pokoji , na podlahách , na stropě , ve dveřích .Byl jsem tam ještě půl hodiny po útoku abych pomohl vyčistit kaluže krve. Není pochybu o tom , že pokud by to byli opravsdoví profíci , mohlo dojít k masakru .“
[ 445 – 17.5.2019 ] Hodně věcí jde říct – Smile Jamaica 1976,část 3
Norman St. John Hamilton který byl v roce 1976 manažerem I-Threes a sölové hvězdy Marcia Griffith také cítil strašlivé vibrace , které byly v té době v ovzduší.
„Ačkoli byla hudba Boba Marleyho nedílnou součástí mého života , poprvé jsem se s ním setkal až v létě 1976 , po koncertu v Newyorkském divadle Beacon , když byla kapela na Rastaman Vibration turné . Byla to památná show a změnila můj život navždy , dodnes mi jde mráz po zádech když si vzpomenu na „Přírodního mystika“ a jeho nezapomenutelné vystoupení. Přerušilo to moje chození na londýnskou ekonomku , a už nikdy jsem nedosáhl právního titulu , stal jsem se manažerem Marcie Griffith a úzce jsem se zapojil do podnikání v reggae.“
„Bob a já jsme se návzájem respektovali , stejně tak jsme se respektovali s Donem Taylorem , jeho manažerem. Nezasahoval jsem do jejich podnikání , oni nezasahovali do mého. Nastavil jsem Marcii sólové vystupování s ohledem na Boba , s jednou výjimkou . Když jsem se dozvěděl že tehdejší premiér Manley trvá na vystupování Boba Marleyho and the Wailers v heroes Parku v Kingstonu , cítil jsem veliké znepokojení , cítil jsem že budou problémy. Řekl jsem Marcii že jsem jí naplánoval dvě vystoupení , v pátek a sobotu večer , toho osudného víkendu . Řekl jsem jí , že musí přiletět už ve středu do New Yorku na zkoušku. Neochotně dorazila teda až ve čtvrtek s tím , že byl Bob naštvaný , že opustila na plánované vystoupení na Smile Jamaica koncert kapelu.“
"Po příletu do New Yorku jsem jí vysvětlil , že jsem si to celé vymyslel , že není žádná show v plánu , že můj úmysl byl , dostat jí z Jamajky , protože jsem se velice bál o její bezpečnost. Ulevilo se jí protože s blížícími se dny do vyvrcholení koncertu v noci nemohla vůbec spát a často jí probouzeli noční můry.“
[ 444 – 16.5.2019 ] Hodně věcí jde říct – Smile Jamaica 1976 , část 2
Koncert Smile Jamaica měl dát lidem pozitivní znamení , že Rastafariánství je způsob , jak se sjednotit a žít smyslnější život.Na organizaci akce se podíleli i další lidí kromě Charlese Cambbella a PNP . Bobovo nedávné konvertování do rastafariánské větve dvanácti kmenů bylo upevněno přátelstvím s lidmi jako Skill Cole (známý jamajský fotbalista té doby) a s klávesistou Pablo Blackem , kteří byli klíčovými členy tohoto hnutí.
Pablo Black , uznávaný umělec ze Studia One , student medicíny a léčitel až v roce 1998 poprvé mluvil o jistém nebezpečí které , díky důležitosti přítomnosti hnutí 12 kmenů mohlo být na Bobovi spácháno. Uznal tím nebezpečí , že hudba byla spojena s politikou.
„Dvanáct kmenů provozuje hudební podnikání na Jamajce ! Protože jsme byli jediní , kdo drží kulturu. Všichni ostatní se k nám otočily zády , dokonce i Bob se musel stát naší součástí , ikdyž 3 měsíce před volbami jsme nebyly pro žádného politika , pro žádnou stranu.“
„Dost lidí z města , s nimiž začal Bob spolupracovat , jsou lidé ,s kterými jsem jako mladý vyrůstal. Byly to šmejdi , bylo jim jedno kdo za jakým účelem půjde krz jejich pozemek , byli to vesměs grázlové kteří pro pár dolarů byly schopni všeho , bylo jim jedno že Boba zneužívají ke svému prospěchu , je to opravdu špatný příklad ale i takový lidé se našli a nebylo jich na Jamajce málo – o samotném Babylonu , využily Boba , aby vzal svou Lyrickou munici a aby začal s ní střílet. „
„Všiml jsem si , jak Bob dělá různá rozhodnutí jak trávit svůj volný čas , což bylo u něj vzácné . Důvod byl pravděpodobně odraz jeho lásky k Cindy. Bob byl vždy velmi disciplinovaný a pracovitý . Slýchával jsem v Uptownu patois že Bob si tuhle bílou dívku zaplatil . A když jsem mu to řekl , jen se zasmál a řekl : „Víš nikdy jsem si nemyslel že jsi žárlivý a já se nikoho nebojím“ ale já jsem se ho snažil přesvědčit o mých obavách , co něm ti které považuje za přátelé říkají .. Prostě mě vždy utnul nějakými poznámkami „Můžu mít Miss World ! tak můžu mít i Miss Universe! „ A hrozně se u toho smál .“
[ 443 – 3.5.2019 ] Hodně věcí jde říct – Smile Jamaica 1976, část 1
Nedávno vyšla nová kniha Reggae historika Rogera Steffense „So much things to say“ , chtěl bych se s vámi podělit o některté výňatky z života hudebníka , které se zaměřují na rok 1976 a nepovedený atentát.
Stevie Wonder udělal koncert na Jamajce v prosinci 75 na podporu slepým dětem . Bob chtěl udělat něco podobného , benefiční koncert . byl naplánovaný na 4.prosinec na stadionu Národní Park Hrdinů v Kingstonu. Neměl mít žádný politický podtext , kromě jednoho velkého problému ,byla tu obrovská bitva o přízeň obyvatelstva , byl to rok voleb. A protože Bob v minulosti podporoval Lidovou národní stranu premiéra Manleyho , tak se zdálo že koncert bude politický manifest k podpoře právě zmíněné politické strany , a protože v té době bylo nutné mít na koncert v Kingstonu souhlas vlády , bylo naivní když si Bob myslel že koncert nebude mít politický podtext. Takže pro všechny záměry a účely a dokonce i pro ostatní okolnosti , se zdálo , že Bobovo vystoupení v Kingstonu bude podpora Lidové národní strany.
Ačkoli byla snaha Boba Marleyho do politiky zatáhnout , Bob se stranil , nechtěl se do politiky zaplést , ale byl si vědom , že tento koncert může být politicky vnímán , nemohl už koncert zrušit .
Název koncertu zněl Usměj se Jamajko „Smile Jamaica“ , byl převzatý z posledního hitu , Neville Garick vzpomíná : „Vím o dvou verzích písně , rychlé a pomalé . Vzpomínám na to že se demo i singl nahrál v Black Arch studiu , první rychlejší verze byla určena pro jamajský trh , ale paradoxně jako singl byla vydána ta druhá pomalejší verze . Oficiálně byla vydána v den kdy Boba postřelili.
Někteří lidé si mysleli že „Smile Jamaica“ bude jednoduchá píseň pro turisty , jiní měli pocit , že je to to co rád Bob říká – „Hej kámo , radši se usměj !“ ale myšleno ironicky – „Úsměv tady na Jamajce ? tak to je hrůza“ . Název měl Dvojí smysl .
Byla to doba kdy se Jamajka potácela v obrovských ekonomických problémech . A Bob vnímal problémy jiných lidí , říkal „Úsměv a je to v pohodě“ zlehčoval situaci která vyznívala jako když lejete vodu do studny ale přitom je stále všude sucho a lidi potřebují pomoc. Lidé často říkali že Bobovo skladby jsou plné hrůzy a utrpení , proto když přišel se skladbou „Usměj se Jamajko“ bylo to pro lidi povznášející , prostě viděli to jinak než jaký byl ve skutečnosti záměr skladby , ale to lidi rádi dělají , zlehčují si své problemy. Dokonce v Kingstonu na letišti , visel slogan „Úsměv !!! jste na Jamajce“.
[ 442 – 24.8.2018 ] Peckham 1973
První koncert Catch A Fire turné bylo naplánováno na 20.duben 1973 v klubu Boucing Ball Admiral Ken v anglickém Peckhamu. Tu ale sám Marley ruší. Hudební novinář Penny Reel v roce 2003 o tom píše proč tomu tak bylo.
„rok 1973 a vydání alba Catch A Fire . Lístky se tu distribuují zdama mezi místní černošské komunity , aby se vytvořily fanoušci dosud neznámé černošské muziky. Před koncertem navštíví někdo z Island Records místo vystoupení a olepí stěny klubu plakáty rebela co kouří trávu.“
Když kapela přijíždí na místo konání , všimnou si že všechny tyto plakáty jsou odstraněny a zajdou teda za ředitelem klubu , to je pán v obleku pan Ken a od něj dostanou odpověď : „Nemůžete mi olepit klub s plakátem kde černoch kouří trávu , budu mít problémy , co když přijede policie ?“
Bob odpoví , nebudu tady hrát a poté co odejde tak klub je nucenej vrátit peníze všem sklamaným fanouškům , ikdyž značný podíl měli hosté kteří měli lístek zdarma.
Po půl roce se kapela do Peckhamu vrací , cíl je vystoupení konané 4.9. v High Street na 43 Evenue . Tato show se ale na rozdíl od předešlých má velmi dobrou účast , anižby se rozdávali zdarma lístky tak byla nezvakle vysoká návštěvnost , hlavně mezi karibskými přistěhovalci.
Koncert obsahoval 8-10 písní , jak vzpomíná majitel klubu , také zde zahrál „Reggae on Broadway“ a po vystoupení ve dvoře si šel Bob zahrát fotbal s fanoušky.