Založit webové stránky nebo eShop

ČLÁNKY - 2015

[ 431 – 26.10.2015 ] – v Black Ark studiu před 40 lety

Psal se rok 1975 , bylo léto , Bob Marley se svými the Wailers se vrátili na Jamajku po úspěšném Natty Dread turné aby s Lee Perrym absolvoval celkem neobyčejné nahrávky. Zažil s ním úspěchy i pády , přesto nezapomínejte na to , že jejich přátelský vztah stále existoval.

V této době vznikly dvě skladby : „Natural Mystic“ a „Rainbow Country“ na singlu plnící stranu A a B (logicky) . Singl ale nebyl nikdy vydaný  mimo Jamajku .Byla to také výledkem první a jediné spolupráce mezi Bobem a the Meditations .Fotky z téhle akce jsem ještě nikde neviděl , třeba časem vylezou . 

Osobně si vzpomínám když mi bylo 14 a skladby jsem poprvé slyšel , ohromně mě nadchly , dodneška při jejich poslechu mám zvláštní pocit , je možné že právě tyto dvě skladby zapříčinili mojí vášeň k reggae.

Na poslech jsem vložil původní verzi singlu „Natural Mystic“. Jak je známo záznam se ještě později v roce 1986 poupravil do délky skoro 6 ti minut , poslechněte si jej ale v původní verzi z onoho roku 1975 , je to sestra o dva roky o dost slavnější verze , která vyšla na desce Exodus . Ahoj přátelé , Marťas.

 

[ 430 – 3.10.2015 ] „Caution“

Byl někdy Bob vězněn ? Jako vždycky se najdou na Jamajce lidi co tvrdí že ano.Četl jsem to mockrát , na jamajce neexistujou fakta pouze příběhy.

Ale zdá se že možná ano , říká se že strávil několik dní ve vězení v roce 1968 . Ikdyž se ho občas na to v některém interview ptali , vždycky to popřel. V té době Bunny Livinstone si odpykával 14 denní trest odnětí svobody za držení marihuany v Richmondu ve Virginii . Důvod proč byl policii předán Bob je prý odlišný.  Prý Mortimo Planno řídil Bobovo auto bez papírů a měl autonehodu při které se zranil.

„Pozor silnice je mokrá !" - Zpívá Bob ve své skladbě „Caution“

Sám říkal že při psaní skladby byl trochu inspirován tímto příběhem.

The Wailers zaznamenali v roce 1970 tuhle skladbu pro Leslieho Konga. Skladba také vyšla na desce Best of Wailers v Beverley Records v dalším roce. Tuhle verzi  mám moc rád , ikdyž existuje v archívu ještě o dva roky starší verze (1968) , o které moc lidí neví , a to záznam na akustickou kytaru z JAD studia .

Mimochodem , jedna zvláštnost v textu je , Bob zpívá „Hit me from the top  / yuh crazy mother funky „ což je výraz kterýmu nerozumím . Třeba mi to někdo z vás ozřejmí .

Tak zase někdy příště ahoj Marťas alias Eboko.

 

[ 429 – 24.8.2015 ] Přebytky

Přebytky alba „Uprising“ jsou legendární. Chris Blackwell řekl , že skladby které si připravil Bob pro album jsou nevhodné . Jsou prý příliš intimní a charakterem se nehodí.

Dokonce i někteří spisovatelé jako například Timothy White tvrdí že skladby „Comming In From The Cold“ a „Redemption Song“ byly na album dosazeny i přes zákaz Blackwella.

Dnes není možné přijít na logický argument , proč se Chris zbavil některých písní , místo ně dosadil jiné. Na demu k Povstíní jsou například zmíněny skladby jako „Trenchtown“ nebo „Chant Down Babylon“  . Náboženská skladba „Give thanks and Praises“  kterou Chris také odmítl prý by nemusela sklidit komerční úspěch , stejně tak „Stiff Necked Fools“  která se mi taky nezdá že by splnila úroveň předešlých tří zmíněných , každopádně je vidět z archívu , že Bob pracoval na něčem velkém.

Co je jasné je to , že víc jak polovina odmítnutého materiálu , tvoří téměř polovinu repertoáru pro album Confrontation .Zajímavostí je třeba například skladba „Jump Nyahbinghi“, která se nevešla ani na album Survival a ani na Uprising . Ale například se skladbama  „Babylon Feel dis One“ nebo „Call Me Dada“ si nebyl jistý ani Bob samotný a tak ji jen tak pro zkoušku zahrál na demo k albu Survival.Dneska jsou to zajímavé rarity .

Mě osobně by zajímalo jak vznikalo album Konfrontace , protože v jednom z interview jsem zaslechl jak Junior Murvin říká , když se ho ptali na téma na jakém albu nejraději spolupracoval , řekl Confrontation.  Ale k tomu se taky věřím někdy dostanu. Marťas alias Eboko.

[ 428 – 10.8.2015 ] Cesta Boba Marleyho

Mám tady dokument ,kterej jsem jednou uplnou náhodou našel na youtube a v češtině , možná je to jeden a uplně jedinej s českym dabingem.

Když se zaposloucháte , nebuďte kritičtí ! je to škoda akorát by vám to otrávilo film. Je tam pár drobných chyb , např. z kraje říká že se narodil v roce 1947 .

Ale co se týče toho , je to chyba u nich , překlad si nevýmýšlí slova . každopádně já nejsem u dokumentů vždycky nějak soudnej , pokud tam nekecaj hovna odzačátku do konce, protože jsem rád za každej film.Hodím vám sem cover , jak se dá v originále sehnat , a taky malý titulek který je u DVD .

„Bob Marley byl prvním umělcem , který prostřednictvím reggae promlouval k masám lidí , mimo rodné Jamajky.Je také symbolem duchovního míru a lidského soucitu . Spoustu lidí po celém světě ho označují dodnes , že je jedním z opravdových filozofů rastafariánského hnutí . Cesta Boba Marleyho je dokumentární film , který zkoumá Boba jako hudebníka , ale stejně jako duchovního myslitele.

Pokouší se zjistit jeho dopad na dnešní svět.“

Já se na dokument rád čas od času podívám ,je to pro mě oddychovka.Tak zase někdy příště ,Marťas alias Eboko .

[ 427 – 4.8.2015 ] Rastaman Vibration

Tohle album vyšlo 30. Dubna 1976 . Album mělo obrovský úspěch ve Spojených státech , protože ihned po vydání se dostalo na 10.místo prestižní deskové hitparády Billboard 200 . Zajímavé je , což mi zůstalo v paměti , jak se loni velebili Marley famili , když dali do oběhu desku Legend za dolar a ta se umístila v tésamé hitparádě na desátém místě a jaký to byl úspěch , ale před 39 lety byla situace uplně jiná a i tak album které se v hitparádě drželo slušných 22 týdnů , vystoupalo pak ještě jednou vysoko a to na 8.místo.  Ve velké Británii na podobném žebříčku se deska držela 13 týdnů na velmi slušném 15.místě.

Krom toho , nejúspěšnější kladba z desky (v té době) byla skladba „Roots Rock Reggae“ , byla jedinou skladbou která se sice jen jednou ale i to bylo v té době na reggae úspěch úmistila v Billboard HOT 100 , obsadila 51. Pozici .

Autorem všech skladeb , krom zhudebněného projevu Haile Selassie ve skladbě „War“ jsou dílem Boba . V coveru desky , ikdyž jsou uváděna jména Bobovo blízkých . Bylo to pouze proto aby je zabezpečil a také aby se vyhnul sporům s cayman Records , které si dělali nároky na honorář , ohledně komerčního úspěchu desky. Nebyl to ale Bobův nápad , spíš mu to poradil jeho bývalý manažer Danny Sims.

 

Zajímavostí může být malá citace , uvnitř obalu desky : „This Album jacket is Great for cleaning herb“.

Punk Rock kapela ze Severního Irska použila cover verzi skladby „Johny Was“ na jejich debutovém albu  Inflammable Material  díky níchž se umístila na 14.místě v prestižním jmenovaném britském žebříčku.

Bob k počinu v červnu 76 řekl : „To není pouze záležitost hudební co teď děláme , má to co dočinění s duchovním poselstvím.Rastaman Vibration je trochu jako echo , nemusíš na tý hudbě ulítat pryč , jde o to , aby ses pořádně zaposlouchal do textů“

Co se mých pocitů týče , z alba mam nejraději skladbu „Who the Cap Fit“  ať se jedná o luxusní melodii  ale i hodně trefnej text . Je to jedna z mých vůbec nejoblíbenějších skladeb .

>>> ZDE <<< jsem vám uložil minutovou ukázku „Rastaman Vibration LP Advertisement“ což je reklama na vydání alba v USA , nedokážu vám už říct kde jsem to onehdá vyštoural , myslim si že se jedná o dobovou raritu .

Abych nezapomněl , Titulní fotka pochází z období vzniku archivního záznamu Ywette Bedroom Tape z jara 1976.  Tak snad jsem vás trošku navnadil si album znova pustit ,sám ho poslouchám teďka  celkem často. Mějte se , Marťas alias Eboko.

[ 426 – 19.7.2015 ] „Jah live“

Bylo 10:30 ráno , jednoho z prvních zářiových dnů roku 1975. V Kingstonském studiu Harry J. se při slavnostním setkání sešla kapela za přítomnosti hudebního inženýra Sylvaina Morisse.

Koncentrovaný Bob věděl že je to důležitý moment. Byly tam s ním Carly , Familyman , Rita , Judy , Marcia , Al Anderson,Chinna Smith a Tyrone Downie. Přítomní byli také Lee Perry se svojí ženou. Ale také vyjímečný svědek situace , americký novinář Timothy White , muž který v 80 letech publikoval biografii s názvem „Catch A Fire“.

Den předem totiž všechny noviny na ostrově publikovali článek s titulkem : Haile Selassie je mrtev ! Dreadi po celém ostrově byli okamžitě zesměšňováni . Reportér časopisu Gleaner ale později ve svém rozhovoru dostal od Boba jasnou odpověť : „Oni přece nemůžou zabít boha“.

The truth is an offense but not a sin!
Is he who laugh last, children! is he who win
Is a foolish dog bark at a flying bird!
One sheep must learn, children! to respect the sheperd!

Let Jah a-rise!
Now that the enemies are scattered
Let Jah a-rise!
The enemies, the enemies are scattered

Den po vydání singlu „Jah Live“ se nahrávka okamžitě rozezněla po každém koutě ostrova.

Bob si upevnil své postavení v jamajském hudebním žebříčku. Tou  dobou už se pomalu stával mezinárodní hvězdou , Od vydání poslední desky Natty Dread a s ní spojeným americkým turné. Už byl čas aby své postavení upevnil i v duchovní oblasti , kor v téhle době , politicky nestabilní , rostoucí s vlivem některých skupin.

Problém singlu byl ten , že nebyl oficiálně vydaný na žádném řadovém albu a někteří Bobovo posluchači slyšeli singl poprvé až v roce 1982 , kdy byla skladba součástí soundtracku k filmu „Countryman“

B strana singlu obsahovala alternativní verzi singlu ,skladbu pojmenovanou „Concrete“ , byla to vlastně intrumentální verze písně. Je zde i další na první pohled zřetelný rozdíl , na této verzi je k mému překvapení hned z kraje Bobovo výkřik.

Tato skladba je jednou z nahrávek které Bob zahrnoval do obsahů svých  koncertů skoro výhradně jen na Jamajce. Je zaznamenaná z vystoupení na Dream koncertu z 75,Smile Jamaica 76 i OLPC 1978.

Až na jedinou výjimku , a to při úvodním koncertu koncertní šňůry v Upper Darby Tower Theatre dne 23.4.1976 .

 Až po letech ji Island Records vydala na Reedici desky Rastaman Vibration jako bonusovou skladbu. Důvodem bylo opět nalákat kupce. No ale taky jsem neodolal … Tak zase příště ! Marťas alias Eboko.

[ 425 – 14.7.2015 ] Real Good Time

Tak pro dnešek jsem si vybral archivní záznam , který zazněl na den přesně před 25 lety , ve studiu Criteria v Miami v roce 1980. Tato skladba je podle spousty lidí , Bobova poslední skladba kterou složil , ikdyž vznik se dá těžko datovat .

Problém neoficiálního materiálu je ten , že pásky se někde vyštrachají a čeká se na jejich oficiální spuštění spoustu let . Funguje to asi tak , že se udělá remake a různé úpravy a je to pak tahákem u nějakého alba , důvod je prostý : peníze , peníze , peníze.

Člen policejního štábu Stewart Copeland , který zaznamenal na svou kameru záznam ze zmíněné studiová zkoušky nechtěl nic bližšího o svém archívu říct , pouze čekal na správný čas kdy archív zveřejní . Domnívám se že původ této skladby , která se občas na archívech jmenuje také „Bass Is Heavy“ což jsou první dvě slova textu , je stejného původu jako skladba „Slogans“ kterou Marley Family v roce 2003 zveřejnila poprvé na kompilaci hitů pod názvem Africa United. Protože Bob při zkoušce mluvil o tom , že si připravil i druhý song . Ale že nejprve musí přijít na správnou melodii , a poté upravit text tak , aby skladba nebyla tak dlouhá, v originálním znění má něco málo přez 15 minut.

Zachovalo se i demo , které je ale těžko datovat , přičemž ale vzniklo ve studiu TUFF GONG.

„Real Good Time“ je jednou ze skladeb , na které Bob pracoval na sklonku života v roce 1980 .Dochovaly se poze tyto dva záznamy , které znějí velmi jednoduše , použita byla pouze bassová linka a bicí.Závěrem bych chtěl poprosit někoho kdo ovládá angličtinu líp jak já , o překlad textu .

The bass is heavy, the drummer is steady,
In this situation we need some kind of protection.

So don’t get panic, when you run in the wrong direction
Jah make mine to rule his destiny,

The sacred values of the laws of humanity
Pretention bills, the energy grow
riddim runs and it got you on the floor
crying out for more
its that the only way we gonna know for sure
you need some more
free your souls and let your spirits go
whereever you go
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
Pretention bills, the energy grow
riddim runs and it got you on the floor
crying out for more
its that the only way we gonna know for sure
you need some more
free your souls and let your feelings go
whereever you go
its that the only way we gonna know for sure
Pretention bills the energy grow
In this situation we need some kind of protection.
Don’t get panic, when you run in the wrong direction
Jah make mine to rule his destiny,
The sacred values of the laws of humanity
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
The bass is heavy, the drummer is steady,
riddim runs and it got you on the floor
crying out for more
its that the only way we gonna know for sure
you need some more
free your souls and let your spirits go
whereever you go
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
Pretention bills, the energy grow
In this situation we need some kind of protection.
Don’t get panic, when you run in the wrong direction
Jah make mine to rule his destiny,
The sacred values of the laws of humanity
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
We’re Having a Real Good Time
Pressure is on, you got to be strong

to take tonight the final confrontation
in everyday life, in everyday life
human competion
the struggle for change
human institution

Příjemný poslech , Marťas alias Eboko.

[ 424 – 9.7.2015 ] dvě verze Války

Dneska jsem si vybral dvě audio nahrávky o kterých bych chtěl napsat něco bližšího.

Demo verze , které pochází z archívu Rastaman Vibration Demos ,toto demo vzniklo v letech 1975 a 1976 v Miami. Je to exkluzivní nahrávka v plném znění textu , o 26 sekund delší než je na samotném albu a zajímavé je ale taky že jí takhle v plném znění Bob nikdy živě nezahrál , možností k tomu měl až až.

Chybějící pasáž je (zhruba přeložena) : „K fanatizmu a předsudkům , a škodit nelidsky s vlastním zájmem , který nahrazuje toleranci a dobrou vůli. Dokud budou všichni Afričané stát při sobě a mluvit jako svobodné bytosti, budou rovnocení v očích všech ostatních lidí , jak jsou viděni z nebes“.

Možná že takto skladba nezazněla proto , aby nebyl pro lidi zvolen nějaký chaotický text , a nebo se nehodila melodie  . Každopádně to demo je to rarita jako hrom.

Pak je tady „War – Dub version“ .. je to vlastně pouze rytmika doplněná hlady I-Threes , každopádně tuhle dub verzi slyším dnes prvně . Co jsem na tanatikovo webu četl , je to zřejmě verze která vznikla až více než 10 let po Bobovo smrti.

Obě tyto verze jsem uložil >>> ZDE <<< , příjemný poslech Marťas alias Eboko.

 

[ 423 – 1.7.2015 ] Peter Tosh živě z Union Theater

Dnes musím udělat výjimku , v hlavní roli článku nebude Bob ale jeho přítel a taky umělec kterého rád celkem často poslouchám , Peter Tosh. Článek kopíruju z Midnight raver Blogu a možná bych ani nemusel , kdyby měli na webu překlad do češtiny , tak snad se na mě nebudou zlobit,ale je to pro dobrou věc.

Máme tady záznam kde společně s kapelou Petera a samotného Petera (samosebou) vystupuje na podiu Union divadla 13.září 1981 i kapela Word,sound a power (slyšim prvně).Toto vystoupenní bylo kompletně archivováno a tento koncert v Madisonu byl také 55 americké vystoupení.

V časopise Wisconsin State Journal Michael Saint John chválí výkon :

„Úvod mi připomínal Carley Pride show, Tosh a jeho kapela vylezla na jeviště a pokračoval v náporu , který nikoho nenechal na pochybách o síle jeho poselství“

„Tosh propaguje duchovní způsob života a skrze rastafariánství a pocit utlačování.“

Nicméně , je to skvělé se zaposlouchat do vystoupení , od jednoho z největších reggae hudebníků všech dob na vrcholu své kariéry . Samozřejmě >>> ZDE <<< si koncert můžete pustit .

Příjemný poslech , mě se záznam moc líbí , Marťas alias Eboko.

 

[ 422 – 26.6.2015 ] V Minneapolis 1976

Nejsem si nějak vědom že bych o tomto koncertu se tady vůbec nějak zmiňoval a proto je nasnadě vám ho trošku přiblížit .

13.5.1976 Přijel Bob Marley se svými the Wailers do Minneapolis v Minnesotě  aby zde zahrál další z koncerů z Rastaman Vibration turné po Spojených Státech . Vstupenka mohla stát nějak kolem 7 dolarů , Orchestra Hall  s kapacitou 2100 volných míst byla určitě narvaná . Tento hudební stánek je dodnes velmi využívaný a vystupují zde známé osobnosti hudby.

Tracklist nijak neměnný od ostatních vystoupení v tomto turné . Tady fakt jen v případě „Otevření turné“  v Upper Darby ,jinak nebyly změny v tracklistech nějak závratné .Jediné změny jsem na první pohled zaznamenal pouze u úvodní skladby , tady se střídala skladba „Trenchtown Rock s Rastaman Chant/Conquering Lion“ a to asi podle nálady .

1.Trenchtown Rock

2.Burnin & Looting

3.Them Belly Full

4.Rebel Music

5.I Shot The Sheriff

6.Want More

7.No Woman No Cry

8.Lively Up Yourself

9.Roots Rock Reggae

10.Rat Race

11.Kinky Reggae

12.Positive Vibration

13.Get Up Stand Up > No More Trouble > War > No More Trouble

Opět výhoda Youtube , celý koncert se dá snadno naposlouchat , to já tenkrát proseděl hodiny u  pc abych záznam našel . Není to sice žádné stereo , je to sice celkem kvalitní záznam , ale je takový sirovější  záznam z magnetofonové kazety . Úvodní Skladba je sice zaznamenaná špatně , myslím si že autor měl zmuchlanou kazetu a tak přeskakovala hlava ze strany pásky A na Béčko. Naštěstí jestli je tak „znehodnoceno“ minuta záznamu. Ze sběratelského „mojeho“ hlediska je to ale taky originální.

Ohromným překvapením je pro mě skladba „I shot the sheriff“ kdy byl dán důraz na úvodní instrumentální sekci , nestává se mockrát že je tak uvolněná už zkraje , pokročilejší posluchač pochopí o čem mluvím. Nedá se říct že by byly skladby které zde nezmíním špatné , jen každý posluchač si musí udělat obrázek sám.

.

„Want More“ je skladba která v živém podání  je pro mě silnej zážitek , na každém koncertu zní o chloupek jinak a není to ani z tohoto záznamu jiné . Moc se mi líbí zvuk z Bobovo kytary , silnej riff . K tomu se ještě přidá Bobovo silné soustředění které lze snadno vycítit , anižby tam člověk byl.Archív je to vskutku luxusní .Je tu velmi klidná a uvolněná verze skladby "No Woman No Cry". Nechybí zde velmi dlouhá skoro 9 minutová verze skladby „Kinky Reggae“ které stělesňuje rok 1973 a dobu strávenou v Anglii. Další luxusní podání „Positive Vibration“ která na tomto turné byla hrána po malé zhruba 2 minutové pauzičce na občerstvení .

Závěrečnej mix skladeb opět perfektně provedený , Bob zde hodně improvizuje. Podtrženo sečteno , archív který stojí za to si ho náležitě vychutnat .

Zajímavé je že se z tohoto dne zachoval i kraťoučký videozáznam interview , který najdete v místním programu který se tou dobou , co Bob zahrál v Minnesotě vysílal . Také jsem ho sem vložil jako malou zajímavost .  Tak zase někdy příště a příjemný poslech přeju , Marťas alias Eboko.

 

[ 421 – 20.6.2015 ] Keep On Moving

Asi jsem byl po přečtení knížky „Bob Marley“ Na cestě přehlcenej vědomostma , a nebo jsem prostě neměl zase chvíli náladu psát . Momentálně asi budu zasedávat k psaní pravidelněji , protože se blíží ženění a Bob Marley je pro mě takovej antistres J nebo dá se říct „psychická outěcha“ .

Zhruba minulej měsíc mě sdílel video na Fb Vincenc V. tuhle skladbu z legendárního vystoupení v Kingstonu 1976 , ze Smile Jamaica . Já si říkám že je to vlasně taky takovej ohromnej unikát , že se tomu chvilku musim věnovat.

Tahle skladba spatřila světlo světa roku 1971 ve studiu Black Arch Lee Perryho a stejně tak byla vydána další verze v roce 1977 na singl kde byla B strana zaplněna skladbou „Punky Reggae Party“.

Zajímavé je že z dostupných materiálů jí Bob živě zahrál pouze na zmíněném koncertu Smile Jamaica , ale důvod byl snad možná díky momentálnímu rozpoložení Bobovo myšlenek , že by ji zamýšlel zahrát , těžko říci .

Možná se skladbou měl další plány v roce 1980 poněvadž jsem jí zahlídl na archívu „Down South Miami rehealsals“ kde ji ve studiu zkoušel hrát , ale to se nedozvíme . každopádně se jedná o skutečnou raritu která není momentálně  nikde skoro k sehnání .

Ještě jednou se skladba oběvila v reeditovaný verzi na singlu v roce 1984 a poté o dost let později  desce Exodus DELUXE Edition z roku 2003 . Jedná se o hodně dobře provedenou verzi .

>>> ZDE <<< si užijte obě verze , příjemnej poslech , zase se ozvu , Marťas alias Eboko.

[ 420 – 14.5.2015 ] Bob Marley na cestě

A teď opět zvesela , je tu věc na kterou se už dlouho těším. Studuju do detajlu Bobovo život a sprostředkovávám ho vám ve volném čase už osmým rokem, teď se zase něco přímo mě ušité na míru.V čam se zase budu nimrat.  Už je to dlouho ale Marka Millera coby asistenta kapely v letech 1978 až 1980 jsem vám už představoval. Tohle ale bude něco pro nás uplně nového .

Obrovský dík Lukáši Kolíbalovi a ostatním co se na tomhle projektu nadřeli a strávili nad ním hodiny a hodiny . Doufám že díky ní tu proběhne alespoň malá vlna zájmu o Boba Marleyho a jeho jedinečnou osobnost , o které si myslím že může trvat několik dalších X generací než se někdo takový zase narodí.

Knihu můžete objednat  >>> ZDE <<<. Vyšla 11.5.2015 , Marťas alias eboko.

[ 419 – 9.5.2015 ] Melanom = nádor kůže

Tomuhle tématu jsem se pořád vyhýbal , protože všude je toho psáno dost o tom , myslel jsem si že je nesmyslný psát o něčem , čeho je všude dost.

Častá otázka naco Bob zemřel ,dneska i 34 let po jeho smrti je pořád diskutovaná na spoustu forech a lidi se v tom pitvají , jakoby s neobvyklou rozkoší.Štítky na koncertech , interview , různých studiových zkoušek , v jakékoli kvalitě jsou na youtube populárnější než jakékoli jiné záznamy , debaty o tom neberou konce.

Základem všeho byl melanom , nádor kůže , který postupem času nastartuje metastázy ve více orgánech, a tělo uplně zhuntuje. Jedna teorie říká že Bob byl natolik věřící že si palec , na kterém mu byl melanom objeven , nenechal uříznout . Další teorie mluví o tom že byl obklopenej spousty hlupáků který mu nakecali že bělošská medicína je zlo a on je poslechl , i v případě , že bez palce nebude schopen hrát fotbal. Nedokážu si vysvětlit a mockrát jsem nad tím přemejšlel proč to Bob tak zanedbal, přitom to byl vysoce inteligentní člověk a ne žádnej ovlivnitelnej pitomec.

Ironií osudu , a nebo ohromná náhoda je , že mě našli minulý měsíc ve zanménku na zádech , melanom , nádor kůže . Zkrátka po vyříznutí znaménka které měnilo tvar , mi po 14 dnech přišli výsledky a ortel zněl jasně – nádor kůže , malignant melanom. Nikdo nepochybujte , že jsem nebyl v šoku , vystresovalo mě to natolik že sem myslel že mi praskne hlava. Běhání po doktorech a zjišťování různých vyšetřování před nutnou operací , je to nejmenší , ale co se vám tou dobou honí za otázky v hlavě s nikdo neumíte představit . Naštěstí jsem dobře spal a to že bych mohl v 29  letech onemocnět rakovinou jsem si moc nepřipouštěl . Říkají všude , kdyby sii nechal ten palec uříznout  mohl tu dneska být  !! To mi pořát znělo v hlavě. Ale co když ne , co když je pozdě a metastázy e dávno rozšířili dál , na plíce , játra , mozek , kam nejčastěji metastázy vedou?! Tvrdili mi že šance na dobrej výsledek je 95%.

Nejhorší je že v tom nejste sami , všem musíte všechno vysvětlovat a přitom sami přesně nevíte a v lékařské terminologii se skoro nevyznáte.  Je s tím hodně nepříjemností , ránu kde se melanom objevil vám vyříznou ještě 3x tolik , pak vám na jdou ještě první uzlinu v těle od rány a tu vám vyoperujou , z níchž následně zjišťujou jestli je napadená metastázama , pěkně si pak poležíte celí bolavý v nemocnici , anižby jste věděli výsledek a 14 dní nezbývá jen doufat že výsledky dopadnou dobře . Já jsem vše řešil procházkama do přírody a myšlenkama jsem se snažil být jinde. Na nemocničním lůžku mi pomáhala překonávat nekonečné hodiny Bobovo hudba. Na stres musíte v tuhle chvíli zapomenout , protože jinak se vám stav zhorší , imunita poškozená , a všechno kvůli malému znamínku.

 

Tenhle článek píšu proto , že pokud si myslíte že se vás to netýká , je to hloupost. Nejenom zdravý životní styl ale i pravidelné prohlídky u lékaře vám můžou zachránit život. Pokud máte syndrom bílého pláště tak na něj zapomeňte , neřešte v životě hovadiny a choďte víc do přírody. Nikomu z vás nic takového nepřeju zažít , není to žádná radost ani zábava. Proto nechápu že to Bob v tom roce 1977 tolik zanedbal .

Kdo to ještě neviděl , dělal jsem interview pro tv nova , ke dni melanomu , byl jsem v nemocnici v pražských Vinohradech tou dobou jediný po operaci malignant melanomu.

Závěrem se pochlubím že vše dobře dopadlo a ikdyž budu doživotně jezdit každých půlroku na vyšetření což je to nejmenší , a momentálně se to všechno pomalu hojí. Situaci jsem zvládl,svůj boj jsem vyhrál.

Bob ne, ani se nepokusil s tím bojovat , a o 3 roky později zemřel. Příště zase něco radostnějšího ,

Marťas alias Eboko .

 

[ 418 – 17.4.2015 ] – Sandie Rinaldo Interview 1978

Tento rozhovor se velmi často objevuje v různých dokumentech . přesto je ale vždy sestříhanej . Nebyl to nějak dlouhej rozhovor , ale zdá se mi , že tím že je v dokumentech sestříhanej, a danej do určitýho kontextu  s tématem , nevyzní tak , jak by měl. Mám větší radost z toho , když je to v pořádku celý , sám si na to udělám názor , a sám taky můžu přemejšlet nad tím jak to v daný situaci Bob myslel. Video sestřihy jsou nespolehlivý .

„Mládež z ghetta už je unavená z neustálého boje v ulicích . Hlavní křeslo v parlamentu vyhrál Michael Manley a Edward Seaga . vůdce opozice v pozadí , vše po impozantním reggae koncertu , člověk v pozadí , na jevišti . Lidi říkají že za to všechno je zodpovědný Bob Marley .“

SR: Bobe , víte že jste byl na Jamajce označen jako „vlivný“ politický jednotlivec , jak se na to díváte?

BM: Ano myslím si že jo.chci jít mírovou cestou , s tím že to opravdu může vyřešit plno problémů, víš! Chceš-li vyřešit problém , není třeba někoho zabít. Čí problém se vyřeší tím , že něhoho zabiješ a nebo zabiju. Víš co mám na mysli? Mír je nejlepší věc kterou můžu šířit, je to důvod proč jsem se do toho pustil.

 

SR: Ale to co budete potřebovat jsou nějaké sociálně právní změny. Ekonomické podmínky jsou mizerné – je tam spoustu lidí co jsou nevzdělaní.

BM: To co by se teď mělo stát . Mělo by se spoustu věcí změnit.

 

SR: Rastafariánství je velmi populární na Jamajce, ale v Kanadě a spojených státech má špatnou pověst, tito lidé bývají spojováni s užíváním drog , s násilím a obchodováním s marihuanou.

BM: Jo kdo  ukřižoval krista ? Kristus byl křesťan a křesťané ukřižovali krista!

SR: No ale vraťme se k faktům . spoustu lidí , rastafariánů bylo v Torontu zatčeno , a proto mají rastafariáni zde velmi špatnou reputaci

BM: Já bych neřekl že rastafariáni mají špatnou pověst … řekl bych že lidi svalují vinu právě na rastafariány . Víš co mám na mysli. To se tak děje všude , dokonce i v Kanadě nebo kdekoliv jinde.

 

SR: Ale jsou věci , který jsou na první pohled zjevné. Víte jak vypadáte , že ano? Pro většinu lidí kteří žijí konzervativní život a podle toho se oblékají , vypadáte docela divně. Navíc skutečnost , ře kouříte marihuanu vše ztěžuje.

BM: Ano děláme si co chceme . Myslíte si , že víra v boha je ilegální?

 

SR: Ne ale vaše ano

BM: Nemůžete tvrdit , že to není legální!

SR: Musíte mít silnou náboženskou víru v to , v co věříte , ale ostatní lidé s vámi váš pooj nemusí sdílet. Není to teda ve skutečnosti pravdou , že mnoho jamajčanů se zapojuje s obchodem s marihuanou, a tudíž získávají špatnou pověst spojenou s rastafariánstvím?!

BM: Lidi obchodujou s lidma … vidíš , já opravdu nevim o téhle společnosti nic ani o téhle části života , víš , všechno co vím , je Rastafari ,víš, a snažím se tuhle pravdu říct lidem. To je to oč se snažím , žít podle svého svědomí , to je má vlastnost.

 

SR: Okey . Ale jaké je vaše vlastnost ? Je vaše hudba vaší vlastností?

BM: Moje hudba je – hudba pro mě? Hudba je víc než moje hudba . Jde to dál , než hudbou víš? Nevím jak to říct , je to hlubší pocit jak hudba.

 

SR: Ale používáš jí jako silné poselství .. myslim .. text jako „hladový člověk je rozzlobený člověk“.

BM: realita!

 

SR: Co děláte s penězi , které vyděláte ? Rozdáváte je na Jamajce lidem ?

BM: Rozdám

 

SR: Všechny peníze rozdáte ?

BM: Všechno

 

SR: Jak přežijete?

BM: Oh , Rastafari je bůh.

 

SR: Jak se cítíte ? Lidé z Jamajky vás vnímají jako muzikanta , nebo je v tom něco více ?

BM: Myslíte ? Lidi z jamajky nevím jak mě vnímají , ale pocházím z Jamajky , poukazuju lidem na Rastafari!

 

SR: ne , ne ,ne  - nemají vás rádi?

BM: Pokud jde o mě . jo , já mám lidi rád .

Rozhovor byl natočen po koncertu v Maple Leaf Garden v Torontu 9.června 1978. Interview Sandie zakončuje slovy:

„Ať je to jakkoliv , není pochybu o tom , Bob marley ví jak použít svou hudbu.Dvanáct tisíc lidí , více než polovina z toho bělochů, přišli , aby ho slyšeli hrát , a v mystickém tranzu je odnesl sebou , a nechal je křičet. I přez jeho zjevný komerční úspěch , zdá se mi , že žije život , o kterém káže.“

Tak zase příště : Marťas alias eboko.

[ 417 – 11.4.2015 ] Vzpomínky na Ibizu 1978

Pravdou je že koncert Boba Marleyho na Ibize je dodnes vnímán jako historický okamžik , legendární. Po 37 letech vypráví fotograf Francesc Fabregas , který fotil i na koncertu , dodnes některé snímky nepublikoval , to co se 28.června 1978 na Ibize událo.

Tento den jsem čekal na letišti v Fernando de Lama , vylezl muž , který se chránil před sluncem v Dogonském klobouku , v džínách , přez rameno kytaru . Na místě čekají dva novináři ze španělské televize . Angel Casas a Carlos Tena . „Dobrý den , rádi vás vítáme ve Španělsku“ on odpověděl „Rastafari!“  a prohlašuje , že je rád konečně na ostrově . Usmívá se , ale je spíš zamyšlený , možná unavený z dlouhého letu. „Kolik vás s vámi přijelo“ odpoví rychle bez váhání „19“.

V dokumentu který vysílala televize TVE , v programu „Popgrama“ věnovaný této události , se na letišti objevuje další  fotograf , fotící , bez rozmyšlení další momentky , této vzácné návštěvy. Je to fotograf F.Fabragas , jeden z průkopníků hudebního fotožurnalizmu ve Španělsku.Fotky mají sloužit jako materiál k připravenému článku ,o tom jak může reggae výrazně promluvit do duší nové generace.

„Když se mě v redakci časopisu ptali , kdo je můj nejoblíbenější muzikant , odpověděl jsem bez přípravy – Bob Marley“ řekl Fabregas , který fotografoval různé rockové hvězdy na festivalech pro časopis Vibration. „Je zajímavé že tato hudba nikdy nezestárne. Jeho hudba je poselství a texty stále aktuální. Marleyho texty jsou světovým dědictvím a já měl to štěstí , že jsem ho mohl na vlastní oči vidět“

Fabregas se zůčastnil , jak příletu na letiště , tak soundchecku na stadionu Plaza de Toros Vila , kde se koncert uskutečnil. „Pamatuju si to , že to byl nej koncert který jsem v životě viděl, bylo to pro mě velmi zvláštní večer , byl jsem tam kvůli mému zaměstnání ale zároveň i jako jeho fanoušek a obdivovatel. Hypnotizoval lidi , jeho projev byl monumentální , nedá se to srovnat , byl strašně do své muziky zapálený“

Fabregas dlouho pracoval pro časopis Rock a Folk , ale po Marleyho smrti , přestal fotit známé osobnosti a začal se orientovat na focení přírody .Spoustu času věnoval fotografování Ibizy , ostrova ,kde se splnil jeho sen ,okamžik který si bude pamatovat do konce života. Obě fotky jsou z jeho archívu , tak zase příště,Marťas alias Eboko z Konga :)))

[ 416 – 7.4.2015 ] Anita Waters Interview MSG 1980

Mám tu další Intervijů které jsem našel na netu. Je ze dne 18.září 1980 . Vlastně je to den před prvním vystoupením v Newyorské hale Madison Square Garden, rozhovor vedla Anita Waters,která poskytla rozhovor pro  magazín Caribbean-American , jejíchž vedení chtělo mít v časopise rozhovor s reggae hvězdou. Tento rozhovor se udál v hotelovém pokoji Essex House který stojí v blízkosti Central Parku, přítomný byl i Skill Cole.

 

Anita:  Vaše organizace Tuff Gong se zdá být prosperující , můžete mi říct odkud je odvozen její název?

Bob: Tuff Gong ? To znamená „Gong“ je píseň , reggae píseň , a „Tuff“  je těžký .

 

Anita:  Mohl by jste mi říct co je ve studiu nového ?

Bob: No něco nového se pořád děje , umělci sem chodí s novými záznamy . Ale momentálně nesleduju dění , jsem jen člověk . Ale děláme konkurzy na hudebníky a nahráváme jim jejich nahrávky.

 

Anita:  děláte na distribuci?

Bob: Ano distribuujeme a vyrábíme.

Anita:  Lisujete?

Bob: Jo

 

Vynechám tradiční otázky na rastafariánství , tady se dlouhodobý čtenář nedostane dál , je to stále dokola, vysvětlování a opakování.

 

Anita:  Říkáte že reggae hudba je pořád hudba tich co nejvíce trpí . Ale kontrolujete to o čem zpívají umělci , kteří chtějí vydat singl u vaší společnosti ? zasahujete jim do toho ?

Bob:  Ano zajímá mě o čem zpívají , mám kontrolu nad tím co se vydá a co ne, ale lidi můžou mít dobrý pocit tím když chtějí vyslat novou zprávu. Lidi prostě zajdou do studia , zazpívají skladbu , zazpívají jí podle sebe , a není důležité co si kdo myslí , když říkáte pravdu , nikomu do jeho textu nezasahujeme. A buď se nám to líbí a vydáme to a nebo nelíbí a nevydáme.

 

Anita:  Kam vyrážíte po tomto víkendu ?

Bob: No , čeká nás plno vystoupení po Americe.

 

Anita: Budete hrát v Beaconu ?

Bob: Jo , to je pravda.

 

Anita:  Proč znovu nezahrajete v Apollu?

Bob : no , nemám žádný důvod.

 

Anita:  Nejste na turné s The Commodores , že ne ?

Bob: Nene , to jen tento víkend.

 

Anita:  Je tu konkrétní publikum které chcete hlavně oslovit ?

Bob: Abych tak řekl pravdu , Všichni lidé , černoši , číňani , všechny lidi.

Anita:  Myslíte si že filosofie reggae někoho uloví v USA?

Bob: Já si nemyslím že to všichni úplně chápou , spíš si myslím že kdo naslouchá , najde si v tom to své . Nemusí věřit v Rasta ale pravdu můžete přijmout . Myslím si že každej den se tak stane.

 

Anita:  Myslíte si že reggae je dobrý způsob , jak lidem říkat pravdu?

Bob: Reggae je jedním ze způsobů ale jen v případě že textem mluvíte pravdu. Hudba je jedním ze způsobů jak s lidmi komunikovat . Sdílíš to dál , víš. Někdo tu pravdu uslyší , a řekne to někomu dalšímu a ten dál a lidi komunikujou. Je to jako dobrá rada která poradí. Ale víš , dllouho jse žil na Jamajce a tu pravdu jsem nevěděl , najednou jsem se nad vším zamyslel , a přišlo to .

 

Anita:  Jak dlouho?

Bob: Možná 18 let , než jsem opravdu pochopil jaká je realita.

 

Anita:  Ale jak jste na to přišel , mluvil jste s někým jiným?

Bob:  No , něco bylo ve mně , a pak jsem najednou šel nějakým směrem , setkával se s lidmi a mluvil s nimi, a zase jsem něco našel. Například jsem poznal chlapíka jménem Skill Cole , celkem dlouhou dobu jsem s ním o věcech debatoval . Zjistil jsem že máme stejný druh komunikace , pak jsem zjistil že to je jako rodina.  Individuálně jste mezi lidmi co mají stejnou víru.

Tak jako Rasta , Rastů je hodně stejně jako jsem já .Každý má svou vizi přesto jsme rodina.

 

Anita:  Ta zpráva , kterou se snažíte lidem posílat , změnila se během let ? je to více africké , než předtím?

Bob: Nikdy se nezměnila. To o čem mluvíte bylo pouze jedno album „Survival“ . To bylo pouze jedno album , kde jsem se zabýval Afrikou. To byl výsledek mé osobní zkušenosti , stejně jako z Jamajky , Ameriky a všech míst která jsem navštívil.

 

Anita:  Jaká byla oslava nezávislosti-koncert v Zimbabwe?

Bob: To bylo dobrý. No , byl tak skvělý , opravdu skvělý , jeden nejlepších který jsem si opravdu užil. Skvělé setkání s lidmi kteří bojovali ve válce . pak jsme se balili domů a lidi říkali , opravdu jedete domů ? proč? Říkám , ještě mě čeká spoustu práce . Říkali , tak pracujte , jste tu doma ! Tak jsem říkal , já mám práci na Jamajce , mysleli si že jsem blázen. To je Afrika , ale nedá se to říct obecně jednou větou , víš jak to myslím?!

Anita:  Prý jste byl i v Etiopii , i tam jsou Rastas?

Bob: Ano , navštívil jsem . žijí tam Rastas , je to země odkud pochází Rastas pojmenování.

 

Anita:  Nemají tam Rastas problémy ?

Bob: Ach jo , myslíš  rusáky (smích)

 

Anita: Chtěl by jsi se někdy vrátit do jižní Afriiky?

Bob: Oni by chtěli abych se vrátil do Zimbabwe , ale ne , mým dalším cílem je Jihoafrická Republika a do roku 1983 už přeci musí apartheid ustoupit a jihoafričané musí být volní. V Jižní Africe vládne Botha , a ten už odtamtud musí vypadnout.

 

Anita:  Setkal jsi se někd s tím že nahrávací společnost nechce vydávat tvoje desky , a nebo zakázalli ti na Jamajce hrát v rádiích tvoje skladby?

Bob: Samozřejmě!  „Rastaman Vibration“ byla jednou z písní zakázaných na Jamajce. Jo protože je tam část , poselství od Haile Selassieho , a protože na Jamajce byl předsedou strany komunista , kterýho nezajímá a nechtěl nikdy slyšet co Selassie říká. A tak to prostě zakázali. Také zakázali skladbu „War“ , Ale bojoval jsem pro to aby se skladba v rádiích hrála . Lidé často říkali , že Rastas mění vztahy ve společnosti . To je přesné , to jsme přišli udělat. Né jen se s lidmi hádat jako skety. Přišli jsme něco změnit , a když jsem viděl změny , jak se hádají kvůli tomu druzí , pochopil jsem že se děje přesně to , co jsme chtěli aby se dělo a je to znát.

[ 415 – 3.4.2015 ] Mystické ráno,nevidím slunce

Vždycky objevím kousek příběhu , pokud ho nezapíšu hned , řeknu si , někdy příště přihodim , jenže to může trvat  .Mám chvíli čas než začne hokej. Jak víme , Bob strávil několik měsíců v roce 1966 v Delaware Wilmingtonu u své matky.

Složil zde spoustu skladeb , žil zde uzavřený život , spoustu volného času trávil sám se svou kytarou v malém pokoji v domě své matky. Spoustu lidí se domnívají že skladba „Místy Morning“  popisuje krajinu v okolí Delaware , v přední části skladby zpívá „Mystické ráno , nevidím slunce“ , možná je to šeď , která je charakteristická pro zimní rána v Delaware  a jiné klimatické podmínky v cizí zemi , nějakým způsobem inspirovali Boba při psaní skladby.

Je pravdou , že než jsem tuhle indicii objevil , říkal jsem si , co ta první věta znamená .

Tato skladba se mockrát v jeho bohatém archívu nevyskytuje , živě jí nikdy nezpíval,což je možná škoda.Nechávám zde Demo verzi k albu Kaya, možná lepší ,melodičtější verze jak na albu , to je věc názorů.

Mějte se , čus Marťas .

[ 414 – 2.4.2015 ] So Much Trouble In The World

V roce 1979 Bob Marley pozval svého přítele a hlasatele JBC rádia Dermota Huseeyho na rozhovor , cílem měl být dokumentární film o nově vybudovaném Tuff Gong studiu . V té době Dermot produkoval televizní show s názvem Nommo , plánoval udělat celou epizodu Marleymu a jeho novému studiu.

Věřím tomu , že se někde v jeho archívu objevuje víc , než vpustil v roce 1999 do dokumentu Rebel Music . Na videu se ojevuje Intervijů + studiová verze skladby „So Much Trouble In The World“.

Zajímavé je že skladba v roce 1980 prakticky zanikla až do září 1980 neexistuje jediná zmínka že by mimo skladby „Zimbabwe“ na nějakém živáku zazněla , ani v předešlém roce se jí mimo Apolla v New Yorku dále nevěnoval. Až v září roku 1980 se objevuje na archivním videozáznamu z Criteria studia v Miami kde kapela zkoušela . Poprvé jsem ji zahlídl na né moc rozšířeném archívu z 13.9.1980 >>>ZDE<<< si ji poslechněte. Ještě existuje jedna verze ,z druhého dne 14.9.1980 .

Můžete si vychutnat verzi skladby , která mohla zaznít na některém dalším Bobovo koncertu , moc se mi to líbí. Čau zase někdy příště Martin (eboko).

[ 413 – 13.3.2015 ] Zion Chant

Víte že poprvé kdy vystoupila některá z vokálního tria I-Threes jako předskokan Bobovi při koncertu to nebylo až při Urising turné , ale už v roce 1978.Nenechte se zmýlit - při americkém turné v roce 1978 otevřela Bobovo koncerty skladba „Zion Chant“ Juddy Mowatt (na fotce s Juniorem Murvinem) a za ní se pak přidal Bob s Nyahbinghi chorálem  Counta Ossieho „So Long Rastafari“ . Tohle spojení trvalo přesně 3 koncerty (V Orpheum Theatre v Madisonu 25.5. a v Uptown Theatre v Chicagu 27.5.1978), potom vystřídala tyhle úvodní skladby skladba „Positive Vibration“ .

Proč  se tak stalo ? Je možné že si to Bob takle vymyslel schválně , na podporu sólového alba Judy Mowatt „Black Woman“ na kterém se skladba „ZionChant“ (Freddy McGregor byl spoluautor skladby) nacházela. Je totiž známo že Bob Judy hodně podporoval.  

Je ohromné štěstí že všechny tři záznamy tohohle spojení existují . myslim si že je to hodně RARE jak se říká velkejm vzácnostem . Koncerty z Orpheum Theatre jsou snadno dosažitelné na youtube , třetí zmíněný koncert je velkou vzácností a ono spojení vzácných skladeb jsem vám speciálně uložil

>>> ZDE <<<.  Záznam je to nejméně kvalitní přesto atmosféra nejlepší. Čus Marťas (eboko).

[ 412 – 5.3.2015 ] Dan , Bobův kuchař

Tak koukám už jsem nepsal nic přez měsíc , nebyla nálada na psaní ikdyž Boba poslouchám skoro denně.Tady jsem našel článek co by vás možná mohlo zajímat:

Když byl na turné , nebyla hudba jedinou věcí kterou miloval . Vášnivě cvičil , hrál fotbal a miloval dobrý jídlo.

Bob Marley měl dva oficiální kuchaře , kteří s ním cestovali v různých fázích turné. Prvním byl Michael „Mikey Dan“ Whyte , který ovládal kulinářské potřeby pro hvězdu v letech 1973-1976.

Nyní 62 letý Whyte (viz foto vlevo s Bobem 1975 a nyní na fotce s manželkou) je stále věřící v rastafariánské odnoži 12 kmenů israelských , vypráví :

„Dostal jsem se k tomu přez Alana Skile Colea který se právě vracel z dráhy profesioálního fotbalisty z Brazílie (1972). Skill  udržoval velice strukturovaou disciplínu  zahrnulící cvičení a zdravou výživu. Trénoval jsem s ním a jídla jsem potom vařil z vlastních receptů“.

„Poprvé když jsem se s bobem setkal to nebylo při turné, ale když na konci roku 1973 měl Bob v plánu navštívit svou matku v Delaware , potřeboval kuchaře, který by uvařil nějakou specialitu, vybral si mně“

„Stejně jako mnoho rastafariánů i Bob v roce 1970 následoval přísnou dietu. Ale nebyl vegan . Měl rád ryby,zeleninu , obilná jídla , ovocné šťávy, koktejly z kokosových ořechů a různé druhy kaší. Veškeré tyhle druhy jídla , mu správně stabilizovali jeho dobrou fyzickou kondici. Nikdy jsem ho neviděl jíst zmrzlinu a nebo něco z obchodu, třeba nějaké výrobky z těšta. Ikdyž vím že si často rád kupoval na Jamajce pudinky . Sedli jsme si spolu a sestavily jsme jídelníček který mu a kapele  vyhovoval,byl velice spokojený.“

Michael White vyrostl v Kingstonu ve čtvrti Rollington Town ,pak se odstěhoval v roce 1968 za prací do USA , o tři roky později se stal členem sekty 12 kmenů Israelských. Poprvé se setkal s Bobem v roce 1972 v Londýně .

Strávil s kapelou na jejich turné 4 roky , v roce 1976 dokončil s kapelou turné ale pak se vrátil do USA kde pracoval pro nejmenovanou organizaci 12 kmenů Israeských. S Bobem byl v úzkém kontaktu až do jeho smrti v roce 1981.

"Vždy když přijel koncertovat do New Yorku , jsme byli v kontaktu. V osudném roce 1981 jsem za ním jezdil ho přátelsky povzbudit do manhattanské nemocnice , navštěvoval jsem ho tak často jak to jen šlo. Úplně naposledy jsem ho viděl v den kdy odlétal do Německa na léčbu. Ztratil vlasy vzhledem k léčbě rakoviny , ale pamatuju si , že byl duchovně velmi silný“

-Marťas alias Eboko.

 

[ 411 –1.2.2015 ] CD/DVD„Easy Skanking“  v Bostonu 1978

6.února by Bob Marley oslavil 70. Narozeniny , protože si yslím že do tý doby nic nenapíšu , napíšu to v předstihu . Jsou na programu velké věci : do českých knihkupectví se dostane nová kniha Marka Millera  plná pamětí a vzpomínek , o tom ale třeba někdy později.

Z čeho mi padla držka je to , že Universal / Island Records ve spolupráci s Tuff Gong Records  , vydává 17.února  CD/DVD/BLURAY s názvem „Easy Skanking in Boston 1978“ , živé vystoupení které se konalo 8.června 1978 . Na tomto koncertu prý zaznělo nejvíce politicky významných a sociálně uvědomněných skladeb , a může to směle konkurovat , klasické desce LIVE!!! Z roku 1975.

Ano čtete dobře , i DVD a BLU-RAY disk s kompletním videozáznamem tohoto koncertu , který byl zachycen pomocí  ruční  kamery jednoho z členů Island records.

Bob Marley vystoupil v Bostonu  z kraje Kaya turné , ke kapele se vrátil Al Anderson . Kdo by čekal živé verze skladeb z alba Kaya , se dočká pouze skladby „Easy Skanking“ jinak je koncert plný skladeb z alba „Exodus“ ale také z politicky tématicky silných alb „Catch A Fire“ a „Burnin“.

Koncert začíná skladbou „Slave Driver“ , 3200 lidí v hledišti jsou touto skladbou překvapeni , o tom svědčí jejich opožděný aplaus . Nezapomenutelé výkony bubeníka „Carlieho Barretta? Bassisty Aston „Family Man“ Barretta a klávesisty Earla „Wya“ Linda . I-Threes divákům předvádí ladné choreografické tance. Zvuk živého vystoupení je multi-dimensionální  , dobře promíchaný  všemi hráči a nástroji . Bude to bezpochyb jeden z nejlepších živáků co kdy byly oficiálně vydány.

Videozáznam který vyjde na DVD a BLU-RAY disku nebyl nikdy oficiálně vydán , výjma některých klipů v Kevinovo MCDonaldovo dokumentárním filmu MARLEY z roku 2012 , ale dříve se nikdy neobjevil na žádném z Bobovo nesčetných hudebních dokumentů . Tenhle fascinující živý záznam bude novej téměř pro každého , včetně mě a nejhorlivějších Bobovo fanoušků po světě , kteří se svou houževnatostí a zarputilostí  šťourají leta v archivních materiálech.

Videozáznam bude obsahovat 7 z 13 písní , čili 46 minut obrazového materiálu . Psal jsem kompletní záznam , ano takhle je míněn kompletní záznam , poněvadž kameraman byl často nucen měnit film v ruční kameře v průběhu představení . Jsou zde i určité mezery mezi záběry , ty má doplnit animační  tým S77 známý s projektama pro Bruno Marse, Red Hot Chilli Peppers a Pearl Jam.

Toto album nabízí inspirující , nadčasové vystoupení umělce který překonal bariéry mezi lidmi s cílem poslat dál svoje poselství  a každý fanoušek rocku a reggae si zaslouží , tu atmosféru z doby když ještě měla hudba duši zažít , ikdyž Boba samotného nikdy naživo neviděl.

Moc se na to video těším , Marťas alias Eboko.

[ 410 – 26.1.2015 ] Interview z Paříže 1978

Zase jsem narazil na zajímavý intervijů tak se s váma podělim. Vyšlo to v časopise das Rock und Folk Magazine,rozhovor vedl H.Müller.

Rock und Folk: Nemyslíte si že se změnila na Jamajce hudba , když jste tam teď dlouho nebyl?

Bob: My jsme ti co hrají muziku a ne Jamajka (začne se smát hloupé otázce)

 

Rock und Folk: Ale odvás zde v Paříži už hrálo dost skupin.

Bob:  Ano ale všichni tihle lidi hrají hudbu z Jamajky . I v Paříži nemůžeme změnit styl který hrajeme , chápeš?!

 

RF: Co mi řekneš o novém příchozím Juniorovi Murvinovi?

B:  Ano , Junior posílil skupinu , je v pohodě.

 

RF:Máš na mysli jako člověk nebo jako muzikant?

B: On je v pohodě.Rozumíme si navzájem.

 

RF:  Změní se někdy v budoucnu váš rytmus ? například zrychlí , jako například dříve s rytmem SKA?

B.To by bylo skvělé jako za starých časů , ale je pravdou že už delší dobu se snažíme soustředit na hraní správného rytmu. Ale mohli bychom hrát některé skladby i v rychlém tempu , není nic nemožné.

RF:  Líbí se mi prvedení  tvých skladeb , zdá se mi že hraješ trošku odlišný styl než všichni ostatní reggae umělci. Nepřemýšlel jsi  někdy že nahraješ nějaké DUB album?

B: Já? Ne! To by mě nikdy samotného nenapadlo. Dub je něco jiného . Nikdy jsem nesledoval ani dnes nesleduju Dubovou produkci , protože mám raději hudbu , které používá slova jako zpravodajství pro lidi , víš . Ale Dub je pěkný , jen hrát ho nechci.

 

RF: Proč nahráváš znova staré songy jako je „Kaya“ ?

B:  Dobrá otázka ! Jo Kaya , líbí se mi ta melodie …. Tu noc kdy jsem to napsal jsme byli na jamajském venkově v hodně odlehlém místě . Pršelo v noci a my jsme pobývali v hodně malém domečku a … neměli jsme žádnou bylinu. V tu chvíli jsem začal zpívat „ musím mít kayu , teď když prší“

 

RF: Kdy to bylo ?

B: Myslím kolem roku 1970 … Ano byl to rok 1970

RF: Taky jsi udělal to samé například se skladbou One Love. Zajímá mě , jak se vymýšlí melodie na skladbu 10 nebo 15 let starou.

B: Někdy to funguje , někdy ne . To je otázka vibrací. Ale popravdě s výsledným dílem to bylo tak , že po hudební stránce jsem pořád nevěděl , moc se mi ta melodie nepovedla.

 

RF: A co text ?

B: Je to tak , jako bych jí rozuměl líp jak prvně.Prvně to byla jen syrová inspirace .Podruhé je to pochopení … ta píseň se vyvíjí. Já nevím , jak a proč. Totiž člověk zkraje nezná reakce , a některé skladby jsou dobré , jak třeba člověk slyší od lidí z ulice . Někdo další zjistí jejich význam , a mě to posune dál.

 

RF: Jak je to s hudebníkama the Wailers , když se teď jmenujete Bob Marley a the Wailers , členové kapely taky přispívají s psaním písní , jsou v tomhle ohledu aktivní?

B: Každý píše písně , Junior dělá album , Tyrone Downie taky …

RF: Ano ale já jsem myslel pro vás.

B: Jasně pokud budou chtít , každej se může přidat , jsme svobodní.

 

RF: Ale kapela se změnila od dob , kdy jste hrál s Bunnym a Peterem ne?

B: jasně , můžete celej život zůstat na jednom místě , dokonce i stromy tak rostou (smích)

 

RF: Myslíš si že by jsi mohl časem zase s nimi pracovat ?

B: Jistě člověče , kdykoliv

 

RF: Víš o tom že Peter , má na Jamajce pořád problémy s polici , nedávno byl zbitej a zatčenej.

B: Vím

 

RF:Co si o tom myslíš?

B: Myslím si že ho zase pustí  ale ignorace … je to spíš nezájem ze strany policie.

RF: Mám na tebe zase starou otázku : opravdu si myslíš že evropské publikum chápe rastafariánství?

B: Já nevím  jestli to chápou. Ale někdy docela dobře reagují. To je realita , to není vtip nebo sen. Může se ti to zdát divný , ale není to divné náboženství , rasta je život. Je těžký aby to pochopili lidi , kteří mají denně dobrovolně systémem vymytý mozek , to co já jsem, a kdo jsme my rastové. Rastové říkají , že to je život s nadhledem , ale taky je to život , ve kterém se cítíte šťastní . Rastové ale ví , že celý svět s nimi bude bojovat.

 

RF:Chápu , ikdyž  nedávno když jsme se potkali jsi mi říkal , že pokud reggae zpěváci zpívají skladby , je tam často zmíněno rasta , protože lidi milují rasty.

B: Ano , ale ne všichni. Pokud jde o mě , jsem rád , když se o tom mluví. Lidi věděj že se ve světě bojuje , ale nedokážou vysvětlit proč . Všichni s něčím bojují ale zároveň nikdo nechce přijmout zodpovědnost. Něco je někde špatně , čistě psychologicky. Pokud totiž budu s něčím bojovat , musím vědět proč  , jinak to nedává smysl.

 

RF: Myslíš si že lidi kteří mají rádi tvoje písničky , tomuhle rozumí , o čem zpíváš?

B:Hodně lidí si mě váží za to , o čem zpívám. Nikdy jsem nepřestal věřit v lidi , protože je to všechno , co mám , víš.

RF: Myslíš si že hudebníci kteří se nenarodili na Jamajce a hrajou reggae , to můžou všechno tak nějak  jinak vnímat?

B: Snaží se … protože reggae , ať jsou analýzy a vysvětlení jakýkoli , je otázkou pocitu. Někdo má pocit že ví , že je správnej čas .. to je reggae : velmi zvláštní pocit a načasování. Všichni reggae hudebníci to tak mají , je to pocit co je hodně vnitřně hluboko. Když jsme ještě jako The Wailers začali nahrávat skladby jako „Duppy Conquerer“ , dělali jsme to v čistě profesionálním způsobem. Ten pocit v tom byl , ale bylo to profesionální. Jinak by nás nepřijali posluchači a celosvětový hudení trh , když bychom nebyli profesionálové. Museli jsme to tak udělat , aby nás svět mohl ocenit . Víš co mám na mysli?

 

RF: Myslíš si že se všichni reggae hudebníci stali profesionály ?

B: Ano neměli na výběr.

 

RF: Myslíš si že je něco , co díky tomu ztratily ?

B: Nechápu co mohli díky tomu ztratit (smích) . Spíš vnímám to , co tím vyhráli !!!

  • Marťas alias Johann nebo Eboko :D čau mějte se

[ 409 – 23.1.2015 ] Obal alba Natty Dread

Tohle album jsem nikdy nějak zvlášť neštudoval, myslel jsem si totiž že je to jen nějaká malůvka z dílny Neville Garicka a nějak jsem to neřešil . No ruku na srdce napadlo vás někdy jak tenhle obal vznikl ?

Tak já vam to teda povim . ještě v roce 1974 měl na starost vzhled obalů desek Chris Blackwell , a ten požádal o pomoc  umělce Tonyho Wrighta , který už vyráběl obal pro Boba Dylana (album Traffic’s 1971) a taky později pro mě neznámou kapelu The Low Spark (alba Arc od a Driver z roku 1980) tohle album se později objevilo v žebříčku TOP 100 obalů histoire časopisu Rolling Stones.Ale vraťme se zpátky k tématu.

Chris Blackwell chtěl po Tonym vytvořit za kresleným obrazem Boba ,kulisu konce světa , Tony sáhl po obrazu z konce 19.století od anglického malíře Johna Martina s názvem „Velký den svatého hněvu“ , známého ale taky spíš pod názvem „konec světa“.S výsledkem byl Chris Blackwell spokojenej a výsledek je nám už dávno znám .

Hodím sem ještě k porovnání onen obraz , kterej jsem vyštrachal na wikipedii a taky fotku podle níchž se utvářela grafická podoba. Marťas alias Eboko.

[ 408 – 18.1.2015 ] O Dub Congo Demos

Je to páska , o který není moc informací . Tento klenot jsem hrozně dlouho sháněl . Obsahuje 25 demo  a některých alternativních verzí z období roku 1970  . Jsou dalším z klenotů dědictví Boba Marleyho , ikdyž je moc často neposlouchám , jsou zachovány ve vinikající zvukové kvalitě , což je unikátní pro nahrávky staré více jak 40 let.

Za zmínku stojí  výskit legendy dub music a reggae Augustuse Pabla , ve skladbách „Man to Man a Dont rock my boat“ ale je prý pravdou podle knihy „Solid Foundantion – Oral History of Reggae ,2003 , že na některých skladbách jako třeba „Redder Than Red“ se podíle David Kratz  včertně klávesisty Glena Adamse a několika dalších členů kapely Uppsetters včetně zpěváka a klávesisty Lloyda Charmerse. No ale povím vám popravdě , nemám vůbec ponětí která bije , ani s jedním jménem jsem se dodnes nesetkal.Ale nevím ani kde byly pásky pořízeny (ve kterém jamajském studiu.).

Na pásce se objevují skladby : Soul Rebel , Sun Is Shining (4 verze) , Kaya , African Herbsman (2x) , Man To Man (2x) , Dont rock my boat (4x) , Screw Face , Satisfy my soul Jah jah , Redder than Red (3x) ,Concrete Jungle (2x) a poslední Thanks You Lord.

Mě se osobně líbí první verze skladby Sun Is Shining.Kterou vám nabízím >>> ZDE <<<  k poslechu , posoudíte sami,tak zase příště , Marťas alias Eboko.

[ 407 – 7.1.2015 ] Uspokojíš mojí duši

Tak to tu máme zase další rok předemnou , tak uvidím jestli bude aspoň z poloviny takový jako rok loňský , kterej byl hodně šťavnatý , nějak na to navážu , jak bude nálada budu prát , jak nebude nebudu , člověk , kdyby měl všemu věnovat tolik úsilí jako já tomuhle webu tak by snad ani nemusel chodit do práce .. Jestli tohle psaní Uspokojuje mojí duši , odpovím si „určitě“ . Každej člověk se nějak vyvýjí a často si vzpomenu na nějaké jeho rýmy , na některé jeho skladby nebo básně , opravdu to do sebe zapadá . Každej člověk sice žije uplně jinačí život má jinačí touhy a problémy , nedokážu pořád pochopit , že se narodí , a asi jen jednou za 1000 let lidi , který tomu všemu rozumí.

Shrnul bych to ,Vzpomínám si na jedno interview kde Junior Murvin o Bobovi řekl „On byl stejnej člověk jako já a ty akorát  nějakým způsobem vnímal maličkosti“

Leta  psaní kvůli statistikám i léta psaní pro lidi a snahu pro to aby četli lidi víc už mám za sebou , přišel jsem na to že věci které nijak neovlivním lepší hodit  za hlavu , tak snad ta moje snaha vás hrstku mejch přátel zaujme, aby mě to posouvalo zase dál. Vlastně píšu jen tak pro radost , psychicky už bez nároku na výsledek. Boba poslouchám už skoro 16 let a nevim , proč by se mi vztah k němu , pro mě skoro náboženskej vztah měl měnit J

Rok 2014 byl celkem chudý na nové archívy, neurodilo se krom záznamu z Švýcarského Zurichu z r 1980 skoro nic.Uvidíme jak letos !!! I tak věřim že uspokojím svým přehledem o archívech a Bobově životě i vaší duši.

Vkládám zmíněnou skladbu a strašně se pořád divím že je paradoxně na  komerčním výběru Legend , přitom jí Rita Bobovi zakázala hrát živě , a on jí nehrál , připomínala milostné pletky s Cindy Breakspeare . Je to ohromná škoda , taky by mě zajímalo jestli někdy vyleze na povrch tenhle záznam celý , přijde mi že je na konci zbytečně useklý , celá skladba je zbytečně krátká …. Bral bych 10 minutovou verzi .Mimochodem předchůdkyní téhle skladby je „Dont Rock My Boat“ kde se oběvují nějaké rýmy použité o skoro 10 let později , v „Satisfy My Soul“

Prosím nehoupej s mou lodí, nechci aby se houpala.. říkám ti, mám to takhle rád, tak to tak nech plynout, měla by jsi vědět že přesně takhle to mám rád!upokoj mou duši... copak nevidíš co všechno jsi pro mě udělala? jsem štastný uvnitř a stále... když tě potkám na rohu, cítím se jako sázkař co bere vše ... když mě potkáš na rohu, nedělej ze mě samotáře... copak tomu nerozumíš? proč mi nevěříš? ..a pak se to opakuje.. (text Vincent V.)

 

Já tak myslím , máme nárok od všeho odfrknout a někdy je třeba aby si člověk muzikou „uspokojil svojí duši“ , Takže nehoupejte s mojí lodí (!!!!) a já vyrážim na osmý rok psaní na webu , čau Eboko!

TOPlist
aktualizováno: 08.11.2017 18:59:53